Teknikmagasinet har, precis som flera andra aktörer i branschen, fått en tuffare tillvaro i takt med den ökade konkurrensen från e-handeln.
Bolagets rekonstruktion har pågått ett år men nu står alltså prylkedjan på egna ben igen och saknar skulder.
”Vi står nu finansiellt starkare än på många år. Vi är övertygade om att vi kommer stå starka i det nya detaljhandelslandskap som är på framväxt”, säger Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet i ett pressmeddelande.
Till tidningen Market säger hon att prylkedjan firar sin nystart med tårta och Pommac på huvudkontoret i Sundbyberg och att det senaste året inte har varit lätt.
“Det har varit ett stålbad. Vi har tvingats bromsa och gasa samtidigt och fått se över precis alla delar av verksamheten. Nu behöver vi utvecklas.”
Under rekonstruktionsåret har Teknikmagasinet bland annat satsat på utveckling av e-handeln, ökad onlinemarknadsföring, ny inredning i butik och vidareutbildning av medarbetare.
”Vi ser tydliga tecken på en tilltagande lönsamhet. Vi siktar på att göra en stark turn around, och fortsatt expansion. Vi tror detaljhandelns död är överskattad. Men det krävs förändring och utveckling”, säger Catherine Sahlgren i pressmeddelandet.
Den nya ägaren Peter Gyllenhammars helägda bolag Peter Gyllenhammar AB har sedan tidigare en fastighetsverksamhet, två helägda industribolag samt en rad investeringar i börsbolag. Han har ingen tidigare erfarenhet av detaljhandel men säger till Dagens industri att han tror att bolaget har en unik nisch och en framtid inom detaljhandeln.
Han är heller inte orolig för e-handelns framfart.
“Jag ser ofta möjligheter när andra ser hot, och det är klart att man måste möta den förändring som pågår. Men när vi om fem år tittar tillbaka så tror jag inte att det har varit så dramatiskt som man nu ibland målar upp. Att det kommer att ske förändringar, den saken är klar, men jag tror att den som har förmågan att anpassa sig till det här genom att kombinera en välskött e-handel med ett butiksnät som kan serva e-handeln på olika sätt tror jag har många möjligheter,” säger han till Dagens industri.
Teknikmagasinet har i dag drygt 130 fysiska butiker i Sverige, Finland och Norge, varav merparten ligger i Sverige, och e-handelns andel av försäljningen ligger på strax under 10 procent, skriver Dagens industri.