När mobilspelsbranschen var i sin linda insåg bröderna Jens och Per Lauritzson rätt snabbt att de inte skulle satsa på spelutveckling.
“Att vara spelutvecklare är tufft. Det är lite som att vara en popstjärna. Många vill - men få lyckas”, säger Jens Lauritzson på besök i Stockholm från London, där han bott de senaste 23 åren.
Istället byggde de, tillsammans med medgrundaren Andreas MacMahon, en tjänst som idag hjälper utvecklare av android-spel att ta sig in i appbutiker utanför Google Play. Tjänsten, som de håller på att patentera, gör det möjligt för utvecklarna att anpassa spelen utan stora utvecklingskostnader och därigenom nå hela android-marknaden.
Att bolaget finns idag kan de delvis tacka en sportapp för fotbollsfans för. Appen som bröderna utvecklade i mitten av 00-talet – alltså flera år före den första Iphonen – visade sig bli ett riktigt lyckokast.
“Det var den första appen i England för liveresultat. Vi kom i kontakt med mobiloperatören Tre i England som förinstallerade den i alla sina telefoner som en prenumerationstjänst”.
Det betydde att pengar rullade in på månadsbasis.
“Vi tjänade väldigt mycket pengar på den. Så vi behövde aldrig ta in något kapital när vi startade Flexion 2007”.
Tjänsten, som hette Premierscores, omsatte 200 miljoner på tio år och har finansierat bygget av Flexion under nästan lika lång tid. Det var först i februari i år som de lade ner den i takt med att nästan ingen längre har “dumma” telefoner.
År 2014 tog bolaget in en mindre kapitalrunda för att kunna anställa mer personal. Då hade även finansmannen och investeraren Carl Palmstierna gått in i styrelsen.
I februari i år gjorde bolaget en större runda på 80 miljoner kronor genom investerarnätverket Blasieholmen Investment Group, för att säkra upp inför börsnoteringen - som sker på First North på onsdag nästa vecka.
Till en början hade Flexion Mobile kontor i Stockholm. Men upplevde att det var för svårt att locka till sig utvecklare.
“London var mycket lättare på det sättet. Där finns ett naturligt inflöde från hela världen”, säger Jens Lauritzson.
Idag har man 39 anställda i London samt i ett utvecklingskontor i Budapest. Att börsnoteringen trots det sker i Stockholm beror enligt Jens Lauritzson på att det finns en stor förståelse för spelmarknaden, och att det frigjorts kapital från försäljningarna av bland annat Mojang och King.
Ett skäl till noteringen är att det enligt Jens Lauritzson skapar förtroende när man ska göra affärer med stora bolag att vara listad.
“Vi har redan tagits emot på ett annat sätt. De gillar att det finns tillgång till kapital och en annan insyn i bolaget”.
Men det skapar också möjlighet att använda aktier för köpa upp andra bolag.
“Det finns många små aktörer, vi har många lokala partners. I till exempel Korea och Japan jobbar vi med små entreprenörsbolag som inte själva har möjlighet att göra en exit, det kan vara intressant för oss”.
På kundlistan finns redan jättar som bland annat Amazon och Samsung.
“Alla aktörer vill in på spelmarknaden, men de vill också tjäna pengar. Man vill inte ge bort allt till Google utan vill ha egna marknadsföringskanaler. Men stora bolag som Samsung, Amazon och Huawei är relativt små inom speldistribution och har svårt att attrahera utvecklare. Vi behövs för att de ska få tillgång till spelen”, säger Jens Lauritzson.
Sedan Flexion Mobile startade har marknaden för appar ändrats markant, från att mobiloperatörerna stod för innehållet på telefonerna själva till en marknad där Apple och Google kontrollerar den största delen av appmarknaden i västvärlden. Därmed har även Flexions produkt förändrats - även om grundidén att hjälpa spelutvecklare att nå ut är densamma.
“Vi såg att marknaden för android skulle explodera. Nu är 85 procent av alla nya telefoner android även om man inte kan tro det här i Stockholm”, säger Jens Lauritzson.
Det betyder också att vem som helst kan öppna en appbutik eftersom android till skillnad från Apple, är ett ett öppet system.
“De flesta utvecklare är inlåsta hos de stora aktörerna. Man stannar i App Store och Google Play och vräker in marknadsföringspengar för att få en chans att synas. I Google Play finns det tre miljoner appar så det är ganska svårt att synas där”.
“Vi hjälper spelutvecklarna att distribuera på de dryga 10 procent av marknaden som de inte når annars. Vi ser också att det är en växande marknad. Inte minst eftersom Google och Apple inte alls har samma dominans i Kina - där finns ett konkurrensutsatt ekosystem med hundratals olika appstores. Och ju mer de växer desto mer naturligt blir det att växa utanför Kina, det är en intressant roll för oss att hjälpa till där”, säger han.
Affärsmodellen ser ut som så att appbutikerna tar runt 30 procent av försäljningen från utvecklarna. Av de övriga 70 procenten tar Flexion en andel.
Bolaget omsatte på årsbasis i december 2017 runt 20 miljoner kronor och gick då också en miljon back per månad. Nu är målet att anställa fler inom bland annat marknadsföring för att nå ut till fler spelutvecklare globalt.
“Det är en kontrollerad tillväxt. Vi kan leva i fem år om vi inte skulle börja tjäna pengar. Men affärsmodellen är redan lönsam och vi kan leva på den”, säger Jens Lauritzson.