H&M-gruppen – koncernen bakom bland annat H&M, Cos och Monki – kör just nu gasen till botten med nya koncept och idéer som Afound och Nyden. Nu berättar bolaget om ytterligare ett nytt grepp för att öka försäljningen.
Senare i år ska koncernens inredningsdel, H&M Home, flytta in i Googles röststyrningsassistent. Tanken är att användaren ska kunna prata direkt med bolaget genom appen Home stylist och få inredningstips levererat verbalt av roboten.
“Under samtalets gång får man inspirations- och produktbilder i feeden på inredningar, styling och produkter som passar den stil man är intresserad av”, skriver Elin Frendberg, affärsutvecklare på H&M-gruppen i ett mejl till Breakit.
På sikt är planen att ta röststyrningskonceptet vidare till alla varumärken i hela koncernen.
För bara några veckor sedan var just röststyrning den stora snackisen för gästerna på e-handelskonferensen SEBC. Då pekade bland annat marknadsgurun Steve van Belleghem ut fenomenet som den nästa stora säljkanalen.
Samtidigt som H&M-gruppen jobbar med röststyrning har bolaget även tagit fram en ny app för sina kläder, som visas upp på eventet Fashion tech talks i Stockholm, tisdag. Med hjälp av en “Pokémon Go"-lik funktion ska nätshoppare kunna hålla upp mobilen framför sig och se plaggen de är intresserade av i rummet genom skärmen.
Tanken är att förbättra upplevelsen av plagget innan man köper.
“All vår innovation siktar på att ge en bättre kundupplevelse – det är alltid kärnan för oss. Just dessa två innovationer har vi utvecklat och testat tillsammans med våra kunder, syftet är att inspirera och levandegöra produkterna och köpupplevelsen för kund”, skriver Elin Frendberg.
Den senare satsningen sker i samarbete med brittiska startup bolaget Holome och H&M:s varumärke Monki.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att H&M:s nya inredningsrobot kan användas i Googles smarta högtalare Google Home. Korrekt är att det rör sig om en separat mobilapp där man använder röstassistent enbart och inte högtalaren.