Sen jag blev tvillingförälder för drygt ett år sedan är det ett företag jag funderat lite särskilt på under föräldraledigheten.
Innan dess hade jag aldrig hört talas om dem, plötsligt var de överallt i mina sociala medier. På den nivån att jag började irritera mig på dem.
Nappflaske- och babyproduktsföretaget Twistshake från Västerås har tagit konceptet med mikroinfluencers på allvar, när personer med bara några hundra följare på Instagram gör reklam för dem. Antingen mot gratis flaskor eller för att få rabatt på deras produkter. Alla inlägg ser ungefär likadana ut, med en personlig rabattkod.
Bolaget fick nyligen in 45 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Eequity, något som Di Digital rapporterat om. Eequity som för övrigt också har modesajten Na-kd i sin portfölj, som jobbar med en liknande strategi - med mängder av mindre influencers.
Enligt experter på influencer-marknadsföring är det ett smart sätt att just jobba med många mindre snarare än ett fåtal större personer, för att få så stort engagemang som möjligt.
Men finns det en risk att varumärket urvattnas när i princip vem som helst kan göra reklam för det? Jag vet inte, men kanske ger diskussioner i sociala medier en hint.
Som en person i en Facebook-grupp jag är med i frågar sig om Twistshake:
“Ser dem överallt? Hur kommer det sig? Kan alla göra ett samarbete?”.
Svaren kommer snabbt, fler undrar samma sak. “Får alla betalt eller får man bara en flaska?”.
Många uppger att de tackat nej. Någon tycker att bolaget utnyttjar unga tjejer som inte vet sitt värde som influencers. En annan skriver att Twistshake är ett misstag många gör “i början”.
En snabb miniundersökning i en annan, relativt liten, grupp på Facebook för tvillingföräldrar visar att väldigt många kontaktats av företaget och att många har någon slags samarbete med dem.
Den visar också att jag inte är den enda som blir lite irriterad. En person skriver att visst, bolaget har säkert bra produkter men “det har blivit så himla tjatigt med deras grejer att så fort jag ser att någon skriver ‘i samarbete med Twistshake’ så bläddrar jag vidare”.
Bolagets vd Camillo Eriksson tycker i varje fall att strategin har varit lyckad. Bolaget som grundades 2014 omsatte runt 40 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på knappt fyra miljoner. För 2018 siktar man på att dubbla de siffrorna.
“Vi har kollat på vilka förtroendekanaler som finns, och många föräldrar litar på vad andra föräldrar säger. Vi står bakom vår kvalitet och våra produkter, men det tas emot på ett annat sätt när det marknadsförs mellan föräldrar”, säger han.
Hur mycket de lägger på marknadsföring eller vilka krav som ställs för att få marknadsföra produkterna vill han inte gå in på, mer än att det finns en intern kravlista. Hur många influencers de jobbar med kan han inte svara på på rak arm.
“Vi tycker om att marknadsföra vårt varumärke och att utveckla produkter som ska underlätta för småbarnsföräldrar. Sen om vissa har åsikter om hur vi gör det, så kommer det alltid att vara”, säger han.