I dag avslöjar Breakit att flera riksdagspartier i smyg har låtit Facebooks spårningsprogram, den så kallade pixeln, kartlägga vad besökarna på deras sajter gör. Enligt två experter kan det vara olagligt, enligt den nya dataskyddslagen GDPR.
Breakit har ställt en rad frågor till Facebook kring vad som gäller vid användandet av pixeln och vad som händer med datan.
På den raka frågan om sajter som använder pixeln måste hämta in samtycke från besökarna för att Facebook-pixeln ska vara laglig under GDPR svara Facebooks talesperson såhär:
"Ja. Publicister måste följa GDPR och ePrivacy-reglerna, och kan behöva hämta samtycke från sina besökare".
Vad händer med datan som Facebook som pixeln samlar in?
"När någon besöker din webbplats och sedan agerar, aktiveras Facebook-pixeln och åtgärden rapporteras. På så sätt vet du när en agerat efter han/hon sett din Facebook-annons. Du kan även nå den här kunden igen med hjälp av en anpassad målgrupp. När fler och fler konverteringar inträffar på din webbplats blir Facebook bättre på att visa dina annonser för användare som mer sannolikt vidtar vissa åtgärder".
Vilka har tillgång till datan?
Vänligen se mer information om vilka som har tillgång till den här.
Vilka kan köpa riktade Facebook-annonser på grundval av den data som en Facebook-pixel på en specifik sajt har samlat in?
Vänligen se hur det går att använda sig av Facebook-pixeln här.
Hur kan jag som Facebook-användare veta vilken information som Facebook via pixlar har om mig?
Se även vilken data Facebook samlar in här.