Breakit avslöjar i dag att flera svenska riksdagspartier har haft Facebooks spårningsprogram, den så kallade pixeln, på sina egna hemsidor. Detta har skett utan att besökarna har informerats, vilket kan strida mot den nya dataskyddslagen GDPR.
Samtidigt har flera stora medier valt att ta bort den.
Enligt de experter som Breakit har pratat med innebär pixeln att data om vilka besökarna är och vad de gör på partiernas sajter delas med Facebook.
Med tanke på skandalerna kring Facebooks datahantering, och hur det sociala nätverket har använts för att påverka nationella val, väcker det en rad frågor.
Centerpartiet installerade Facebooks pixel på sin sajt för länge sedan. Och där har den legat kvar. Partiet har dock inte på något sätt berättat för sina besökare att de spåras med Facebooks program.
"Vi har funderat kring detta noggrant, och tagit en egen juridisk expertis. Vi har landat i att vi inte kommer att använda någon data från Facebook-pixeln. Därför har vi sett detta som oproblematiskt", säger Emma Fahlstedt, chef för Centerpartiets egna kanaler.
Eftersom pixeln varit aktiv på sidor där besökaren, via olika knappar, får berätta vad hen tycker i olika politiska frågor, som abort, surrogatmödraskap och HBTQ-frågor, öppnar det möjligheter för utstuderad målgruppsanpassning av partiets budskap via Facebook.
Det har dock inte skett, uppger Centerpartiet för Breakit.
"Vi hade ambitionen att använda pixeln, men har av olika skäl inte gjort det", säger Emma Fahlstedt, chef för egna kanaler på Centerpartiet.
Vilken laglig grund har ni för att ha pixeln på er sajt?
"I den juridiska konsultation som vi har gjort har vi bedömt att det är lagligt, och att vi skulle kunna använda den. Men i och med att detta är nytt, och att det är svårt att säga vad som är okej eller inte, har vi landat i att vi inte använder pixeln för att vi inte vill bryta mot GDPR".
Oavsett vad Centerpartiet valt att göra med informationen som deras pixel samlar in kvarstår det faktum att data om vad sajtens användare gör delas med Facebook. Exakt hur denna data används och hanteras av Facebook vet bara den amerikanska börsnoterade mjukvarujätten.
De experter som Breakit har talat med uppger att Facebooks maskininlärning använder data från pixlarna för att profilera det sociala nätverkets användare.
"Vi har följt utvecklingen, exempelvis med Cambridge analytica, noggrant och har också haft en dialog med Facebook för att försäkra oss om att det kommer att fungera väl i valrörelsen. Men eftersom vi har känt oss osäkra har vi inte använt pixeln", säger Emma Fahlstedt.
När Breakits reporter, tillsammans med en erfaren programmerare ur Breakits utvecklingsteam, besöker Centerpartiets sajt står det klart att pixeln i realtid delar data om vad vi gör på sajten med Facebook.
Det står även i klartext när Facebook skriver om hur pixeln fungerar.
Emma Fahlstedt säger först att det är "rätt irrelevant" vad Centerpartiets pixel har snappat upp för data om sajtens besökare, eftersom partiet inte byggt annonskampanjer eller skräddarsydda målgrupper utifrån pixeldatan.
Hon kan dock själv inte garantera att datan inte används av Facebook.
"Det är ett tredjepartsverktyg, så hur de använder informationen är inget som jag kan garantera. Men vi har försökt att försäkra oss om det".
Efter att intervjun gjordes återkommer Emma Fahlstedt och meddelar att Centerpartiet helt tar bort Facebookpixeln från sin sajt.
"Om det är så att uppgifter om våra besökare går vidare från oss till en tredjepart på ett annat sätt än vi fått information om, i det här fallet Facebook, utan vår vetskap, är det inget vi vill riskera att bidra till. Därför har vi fattat ett beslut och tagit bort pixeln. I vår valkampanj gör det ingen skillnad eftersom vi aldrig använt den", säger Emma Fahlstedt och fortsätter:
"Vi är måna om att följa GDPR och att våra sajtbesökare ska känna sig trygga att surfa hos och interagera med oss på olika sätt på vår webb".
Liberalerna har pixeln på sin sajt, och tänker använda den i valrörelsen. Partiet informerar dock besökaren om att spårningen sker, och ger alla som besöker sajten möjligheten att stänga av den med hjälp av en knapp som dyker upp.
"Vi tycker att det är rimligt att den som besöker vår hemsida får bestämma själv. I och med att det varit mycket diskussion kring rysk inblandning i val i USA och om brexit är det viktigt att vi tar ansvar och är transparenta", säger Gustav Georgson, kommunikationschef på Liberalerna.
Givet alla skandaler kring Facebook, val och hur deras data har använts – känner du dig trygg med att ni delar med er till Facebook vad folk gör på er sajt?
"Det är framför allt att de är på vår sajt som vi delar med Facebook, men jag tycker att det arbete som Facebook har gjort kring dessa frågor inger förtroende. Sedan är människor väldigt uppfinningsrika i att vilja förstöra politiska processer, så det krävs att Facebook tar sitt uppdrag på allvar".
Liberalerna valde att införa möjligheten att stänga av Facebook-spårningen i och med införandet av GDPR.
"Vi har funderat och förberett oss för detta under ett års tid. När det blev skarpt läge körde vi igång den funktionen".
Moderaterna har i skrivande stund pixeln påslagen. Det framgår dock inte för sajtens besökare. Partiets företrädare har valt att svara via mejl.
"Vi har gamla pixlar som ligger kvar från förra året, men vi använder inte data från dem för rikta information eller annonser på Facebook i nuläget", skriver kommunikationschefen Hampus Knutsson i ett mejl till Breakit.
Han svarar dock inte på vilken laglig grund partiet lutar sig mot.
Även Miljöpartiet har låtit Facebook-pixlen spåra besökarna, utan att informera om det. Den kom på plats för ett par veckor sedan, och Miljöpartiet uppger att de ännu inte använt data från pixlen – samt att det är oklart om partiet ens ska göra det.
Efter Breakits frågor lades en kort skrivning om pixeln till på hemsidan. Nu ska Miljöpartiet ta en diskussion om pixelns vara eller icke-vara.
"Det finns självklart fördelar med att ha en Facebook-pixel, men också självklara nackdelar just i och med att den är så kontroversiell. Det är ingen som för samma diskussioner om google på samma sätt, men vi ska vara så transparenta som möjligt, men det är också möjligt att vi inte ska ha den alls", säger Pontus Tengby, biträdande presschef på Miljöpartiet.
Socialdemokraterna informerar sina besökare om att pixeln finns i den cookie-policy som sajtens besökare uppmanas att godkänna. Till skillnad från Liberalerna erbjuder partiet ingen möjlighet för besökaren att stänga av den.
Användandet av pixeln är ett led i Socialdemokraternas strategi för att nå ut till de väljare som är mest relevanta som målgrupper för partiernas olika budskap.
"För att uppnå det använder vi oss bland annat av riktad annonsering på Facebook, Facebook-pixel samt andra sociala medier. Vi skriver om allt detta på vår hemsida och på vår Facebooksida", skriver Socialdemokraternas budskapsstrateg Juan-Pablo Roa i ett mejl till Breakit.
Sverigedemokraterna har likt Liberalerna en pixel som går igång först efter att besökaren har valt att tacka ja till sajtens cookie-policy.
"Vill du delge denna information med oss för att förbättra din vistelse på sd.se?", frågar partiet.
Om du tackar ja slås pixeln på, men om du tackar nej förblir den avstängd. Partiet uppger nu för Breakit att man ser över tydligheten i sin information gällande pixeln.
Fotnot: Vänsterpartiet och Kristdemokraterna har inte haft pixeln på sin sajt, under Breakits kartläggning (28-30 maj).
Tobias Blixt har bidragit med rapportering i denna artikel.