Du har säkert märkt av funktionen – produkten du tittade på i en nätbutik dyker plötsligt upp i ditt flöde på Facebook.
Kanske har du reagerat över inlägg där ett politiskt parti skriver om en fråga du intresserar dig för och som ligger där och ber om din uppmärksamhet, trots att du aldrig har besökt deras sida på Facebook.
Det är inte magi eller skarpa gissningar som gör att just du får den annonsen. Istället handlar det om något som kallas för en Facebook-pixel – vilket kan beskrivas som en väldigt liten ruta som finns på mängder av sajter.
Egentligen består den lilla rutan av ett stycke kod som används på sajten för att följa dina handlingar på sajten.
# Så här går det till
Ägaren av sajten väljer att lägga in koden som spårar användaren på sin sajt och då skapas pixeln som bjuder in Facebook att spåra användaren.
Pixeln används alltså för att följa din aktivitet. Den gör det genom att skicka information till Facebook när du exempelvis går in på sajten eller dess undersidor, eller när du klickar på en länk eller knapp.
Genom att låta Facebook följa dig på sajten så kan företaget eller organisationen sedan använda informationen om vad du klickar på för att rikta annonser till dig på Facebook.
De gör detta genom att exempelvis rikta in sig mot en grupp av människor som antingen har besökt sajten eller en del av sajten under en viss period. Annonserna kan också riktas mot personer med liknande intressen som sajtens besökare.
Det betyder att produkter som du har tittat på kan upplevas följa efter dig och att du får annonser som ibland inte har en uppenbar koppling till dig, men som har anpassats efter dina intressen.
Facebook-pixeln kan också användas för att sajtägaren ska kunna se om du har uppfyllt en önskad handling efter att du klickat dig vidare till sajten från en annons. Istället för att enbart mäta hur många klick som annonsen gav kan de nu se hur många som har klickat på annonsen och sen registrerat sig för exempelvis ett nyhetsbrev.
# Kraftfullt verktyg
Erik Carlsson är sociala medier-chef på Aftonbladet som har valt att ta bort Facebook-pixeln från deras sajt. Han beskriver Facebook-pixeln som ett potentiellt kraftfullt verktyg för att spåra användarna.
”Facebook får följa med in på sajten och veta vad man gör. Exakt vad Facebook ser det beror på vad företaget har valt att visa”, säger han.
Tror du att folk generellt känner till hur detta går till?
”Exakt hur detaljerat Facebook-pixeln fungerar, med känsliga uppgifter på sajter, tror jag inte att folk vet om. Att använda den på till exempel en läkemedelssajt eller en psykologsajt är känsligt”.
Datan som Facebook samlar in krypteras. Det innebär att datan är anonym och inte kan användas av andra.
"Enligt avtalen ska den anonymiseras, så då är frågan hur mycket man kan lita på Facebook. Vi väljer att vara restriktiva eftersom vi inte vill dela för mycket data med Facebook."