Få har missat dem – annonserna för onlinekasinon och bettingbolag som fullkomligen tapetserar svenska mediesajter. Sammanlagt spenderar de utländska spelbolagen flera miljarder på reklam i Sverige varje år.
Även prestigemedier som DN och Svenska Dagbladet deltar i spelet.
Det finns dock ett problem. Annonserna är olagliga, enligt svenska myndigheter.
"Respekterade mediebolag fortsätter att bryta mot svensk lag genom att sälja reklamplats till spelbolag som inte har tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige”, skrev Lotteriinspektionens generaldirektör Camilla Rosenberg i en debattartikel tidigare i år.
Nu slår myndigheten till med full kraft, kan Breakit avslöja.
I fredags skickades beslut om vitesförelägganden ut till ägarna av 39 svenska mediesajter. Det visar handlingar från Lotteriinspektionens diarium som Breakit har tagit del av.
Kravet är att mediesajterna ska sluta med spelreklamen, annars kan de tvingas betala vite.
”Vårt mål är att man följer lagen, detta ska få dem att upphöra”, säger Marcus Aronsson, samordnare för arbetsgruppen mot illegalt spel på Lotteriinspektionen.
Det svenska spelmonopolet har under många år rundats av nätbaserade aktörer, som i många fall opererar från Malta.
Det så kallade främjandeförbudet innebär att det är olagligt för svenska medier att visa reklam för spelbolag som saknar licens i Sverige. Förbudet har dock utmanats, först av kvällstidningarna och sedan av en lång rad svenska medier.
Flera av dem har tidigare överklagat Lotteriinspektionens beslut. Men i slutet av 2017 slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att reklamen strider mot svensk lag.
Bland de medier som nu nås av vitesförelägganden finns bland andra Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Nöjesguiden och Eskilstuna-Kuriren.
Vitet, alltså beloppet som medierna kan tvingas betala om de inte slutar med den utländska spelreklamen på sina sajter, varierar från fall till fall.
”Men oftast ligger det på runt 100.000 kronor”, säger Marcus Aronsson.
Medierna har dock en utväg. De kan överklaga Lotteriinspektionens beslut, som då sannolikt inte hinner vinna laga kraft innan den nya spelregleringen finns på plats.
”För vår del är detta av betydelse även om det kommer en ny lag. Även då kommer det att vara olagligt att länka till lotterier anordnade av aktörer som saknar licens”, säger Marcus Aronsson.
Regeringens nya spelreglering, som i praktiken innebär att spelmonopolet faller, bygger på att de utländska aktörerna ska verka under licens. Då blir det också tillåtet för dem att göra reklam i svenska medier.
Den nya licensmodellen väntas införas i början av nästa år.
Man kan tolka Lotteriinspektionens drag som ett sätt att passa på att utfärda viten innan dess.
Enligt Marcus Aronsson är det dock logiskt att så många beslut kommer nu.
”Det har varit ett pågående arbete under hela året med överträdelser av främjandeförbudet. När besluten väl skulle fattas var det många som kom på samma gång”,
Branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, har tidigare kritiserat Lotteriinspektionens linje. De menar att spelannonserna är en viktig intäktskälla för tidningar som i många fall kämpar mot vikande intäkter.
”Konsekvensen av deras annonsköp är att redaktioner kan bedriva ett oberoende journalistiskt arbete och därmed bära upp vår demokrati. Det hot som nu riktas mot våra fria medier är därför också ett hot mot vår demokrati”, skrev Per Hultengård, chefsjurist på TU tidigare år i en debattartikel.