Många techbolag hanterar data, men det kan vara svårt att hålla koll på alla olika delar av verksamheten som omfattas av de nya GDPR-reglerna som träder i kraft den 25 maj.
Det tyckte även Camilla Ley Valentin marknadschef på det Köpenhamns-baserade företaget Queue-it, som är initiativtagaren bakom ett GDPR-nätverk bestående av techbolag från Sverige och Danmark.
“Vi kände att många var överväldigade av GDPR, speciellt ur ett tech- och produktperspektiv. Vi bestämde oss därför att nå ut till andra startups, och sätta de smartaste personerna inom tech ihop för att dela med varandra sin kunskap och få allt klart implementering i tid”, säger hon.
“Vi fick mycket större intresse än vi hade förutsett, och samarbetet har gett oss själva på Queue-It och många andra bolag väldigt mycket redan.”
Ett av de svenska företagen som fått användning av nätverket är hälso-startupen Wellbefy. De upplevde att den mesta informationen om GDPR riktade sig mot hur man ska hantera mejl eller löneutbetalningar – och inte mot företag som hade datainsamling som kärnan i sin produkt.
”GDPR handlar inte bara om en policy och att få godkännande från användare. Det handlar om hur ens tjänst och produkt är uppbyggd. Vilken data ska användas, och vad ska ens samlas in?”, säger Sandra Jönsson.
“Man förstod snabbt att det handlade om kartläggning och strukturer, men vad handlade det praktiskt om i våra it-system?”
Nätverket har haft en del fysiska träffar, men man använder sig också av mejl och Slack för att hjälpa varandra med olika problem. Sandra Jönsson berättar att den här typen av nätverk har varit bra för att hitta praktiska lösningar på problemen – hon säger också att fler tech-startups är välkomna att höra av sig om de vill vara med.
“Självklart finns det möjlighet för fler att gå med i diskussionerna. Det är värdefullt med fler inspel och tankar”, säger hon.