Sök ikon

Marknadsgurun Steve van Belleghem: Här är den nya kanalen du inte får missa

Artikel bild
Steve van Belleghem, markandsföringsexpert och författare. Foto: Jonas de Lange

“Den som var först ute med sökordsannonser och Facebook vann enormt på det. Det här kommer bli samma sak”, säger Steve van Belleghem.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Steve van Belleghem är den belgiske marknadsföraren som blivit världskänd för böcker som The conversation manager och Customers the day after tomorrow. På torsdagen gästade han e-handelskonferensen SEBC i Göteborg, som Breakit är med och arrangerar. Han lade då ut texten om framtiden för den globala digitala handeln.

Hans fokus låg då framförallt på artificiell intelligens och nya röststyrningstjänster som Amazon Echo och Google Home. Idag finns en sådan AI-assistent i 30 procent av amerikanska hushållen och över 10 procent av hushållen har handlat på nätet med hjälp av dem.

“2007 var början på smartphone-eran, 2017 blev början för AI”, sade Steve van Belleghem från scenen.

Han menar dessutom att de nya AI-tjänsterna kommer bli en helt central säljkanal för framtidens e-handel.

“Facebook lade ett filter på informationen vi ser. Om Facebook inte tror att mina vänner kommer gilla mitt inlägg kommer det inte ens att dyka upp i deras flöden. Om jag köper något via Amazon Echo kommer jag få kanske 2-3 alternativ per produktkategori. Det blir ett produktfilter på samma sätt som Facebooks informationsfilter”, sade han.

Efter framträdandet utvecklar han resonemanget för Breakit.

“Det vi ser nu är att vi gör mer och mer algoritmbaserade köp. Man lägger ut själva köpprocessen på en robot. Ju mer vi outsourcar våra köp, desto bättre måste företag bli på att marknadsföra sig mot algoritmerna. Det kommer bli en helt ny gren av marknadsföring”, säger han.

Han menar att produktrecensioner kan komma att spela en nyckelroll, eftersom algoritmerna kan använda dem som en fast hållpunkt. Han tror även att prissättningen på produkter kommer variera från person till person i framtiden.

Det låter lite lätt dystopiskt transparensmässigt. Hur ska man som konsument då veta att man får en bra deal?

“Det sker redan idag på så sätt att priskänsliga konsumenter letar rabattkuponger och sånt. Det är bara ett befintligt beteende som förstärks”, säger han.

Steve van Belleghem menar även att det kommer bli en tuff kamp framöver om att slå igenom på de röststyrda plattformarna – och då gäller det att vara tidigt ute.

“De som var först ute med sökordsannonser och de som var först ut på Facebook vann enormt på det. Det kommer bli samma sak här”, säger han.

Läs mer