Sök ikon

Bekräftat: Klarna lanserar eget kort – och berättar om nya ess i rockärmen

Artikel bild
Madeléne Kraemer, säljchef för detaljhandel i Sverige på Klarna. Foto: Jonas de Lange.

Den digitala banken lyfter på locket.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

På Breakit kunde vi redan för ett år sedan berätta att Klarna står i begrepp att lansera ett eget betalkort. Under e-handelskonferensen SEBC, som Breakit är med och arrangerar, bekräftar Klarna nu för första gången att kortet är på väg att bli verklighet.

“Du kan antingen välja att koppla det direkt till ett bankkonto eller så kan du samla upp dina kostnader och betala på faktura”, säger Madeléne Kraemer, säljchef för detaljhandel i Sverige på Klarna, när Breakit pratar med henne efter hennes framträdande på Posthotellet i Göteborg.

Från scenen sålde hon in Klarnas nya lösningar till alla i publiken och berättade då om en rad andra kommande tjänster från bolaget.

I fintechbolagets nya app ska konsumenterna bland annat kunna följa sina produkters resa i realtid och välja själv bland handlarens möjliga leveransmetoder och utlämningsställen.

“Vi jobbar hela tiden med att göra det så enkelt som möjligt för konsumenten. Vi kommer inte stå för transporten utan integrerar handlarnas TA-system (mjukvara för att hantera logistik och kontakt med transportbolag reds. anm.) i vårt användargränssnitt. Just det tror jag kommer vara jättevärdefullt för våra företagskunder”, säger Madeléne Kraemer.

En intressant detalj i sammanhanget är att Klarna i den nya appen även kommer skicka ut pushnotiser till sina användare så att de inte missar att betala sina fakturor i tid. Det är en viktig vändning ur ett konsumentperspektiv för ett bolag som arga konsumenter ofta kritiserat för att försöka maximera förseningsavgifterna.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln skrev vi att Klarnas nysatsning rör sig om ett kreditkort. Efter publiceringen har bolagets vd Sebastian Siemiatkowski påpekat att det inte är riktigt som ett traditionellt kreditkort. Läs med om satsningen här.

Läs mer