I förra veckan berättade Breakit om den stora konflikten mellan Europas medier och Google. Organisationer som representerar 4.000 publicister skrev i slutet av april ett brev riktat direkt till Googles vd Sundar Pichai.
De anklagar Google för att i elfte timmen pressa igenom en ny annonspolicy kopplad till införandet av GDPR. En policy som, enligt publicisterna, låter Google använda persondata som medierna är fullt ansvariga för.
”Ert förslag är otillräckligt på många plan och verkar skapa ett ramverk som mest syftar till att skydda er existerande affärsmodell samtidigt som det underminerar hela det ursprungliga syftet med GDPR”, skrev mediebolagen bland annat.
Google Sverige har inte velat svara på frågor kring konflikten.
Jason Kint, vd för Digital Content Next, är en av brevets författare. Han uppger nu att Google, två veckor senare, inte har reagerat på de många frågor som ställs i brevet.
”Google har fortfarande inte svarat på brevet skickat till deras vd, skickat på uppdrag av 4.000 publicister med frågor om hur man kan fortsätta att göra affärer med Google och skydda konsumenter under GDPR”, skriver han på Twitter.
Även Magnus Törnblom, chef för företagskommunikation på den svenska mediejätten Bonnier Broadcasting, är kritisk.
”Anmärkningsvärt att Google fortfarande inte svarat på det brev som skickats på uppdrag av 4000 publicister/medieföretag, om de orimliga gdpr-krav man ställer för att skydda sin egen affär”, skriver han på Twitter.
Om Google och mediebolagen inte kommer överens kan konflikten bli en dyr historia. För de mediebolag som inte godkänner den nya annonspolicyn väntar ett strypt flöde av automatsålda annonser från Googles plattform Doubleclick.
Enligt Breakits beräkningar, som gjorts tillsammans med branschexperter, kan det kosta svenska mediebolag miljardbelopp räknat på årsbasis. Schibsted Sverige har tidigare sagt till Breakit att de inte kan gå med på Googles krav.
Google har, via Doubleclick, blivit störst i världen på så kallade programmatiska annonser som idag är på väg att ta över den digitala annonsmarknaden. Förut såldes i princip alla annonser manuellt av säljare men med hjälp av till exempel Googles plattform går det numera att automatisera köpen. I Sverige omsätter den här typen av annonser cirka 2,2 miljarder kronor (2017) och Googles plattform Doubleclick står för runt hälften av dessa annonser.