Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Chiquelles vd Pouya Boland: "Jag har inte varit ledig sedan 2012"

Foto: Pressbilder

Det snabbväxande modebolagets vd berättar för Breakit om arbetet bakom framgången och hemligheten bakom succén på sociala medier.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Det här är en återpublicering. Artikeln publicerades för första gången i maj 2018. 

Han vara bara 22 år gammal när han startade e-handelsbolaget Chiquelle tillsammans med de svenska syskonen Mona och Hadi Dougforosh Banan. Sedan dess har Pouya Boland jobbat cirka 16 timmar om dagen, varje dag i veckan och någon semester har det inte varit tal om.

Nu, drygt fem år senare, kan Chiquelle ses som en framgång.

Under sitt senaste verksamhetsår, som slutade i juni i fjol, ökade bolaget omsättningen från 17,3 miljoner till 30 miljoner, samtidigt ökade vinsten från 3,9 till 4,5 miljoner.

“Med tanke på att vi varken har tagit några lån eller tagit in riskkapital har vi växt väldigt snabbt och det räknar vi med att fortsätta göra”, säger Pouya Boland.

Finns det någon nackdel med att växa så snabbt som ni gör?

“Ja, faktiskt. Tyvärr hinner inte alla samarbetspartners med vilket kan bli väldigt frustrerande. Men vi försöker hitta bra lösningar och planera framåt.”

En av nycklarna bakom Chiquelles framgång  är  deras arbete med sociala medier. Bolaget har över 500.000 följare på sina tre Instagram-konton och var det svenska e-handelsbolag i modebranschen som det talades mest om i poddar och på Youtube förra året. Tvåa i undersökningen, som gjordes av analysföretaget Signal Signal, var klocksuccén Daniel Wellington.

Hajpen kring Chiquelle märktes också när bolaget för drygt en månad sedan öppnade en pop up-butik i Mall of Scandinavia i Solna utanför Stockholm.

Redan klockan 02.00 natten inför premiärdagen började kunderna köa och butiken som bara skulle vara öppen i en vecka är, nu tre månader senare, fortfarande öppen.

Att de har lyckats med sociala medier tror Pouya Boland beror på att både företagets grundare och de cirka 20 anställda på kontoret utanför Stockholm är unga.

“Jag är själv 27 år och de flesta som jobbar hos oss är under 30. Vi är uppvuxna med sociala medier och vet hur det fungerar. Vi satsar på kommunikation med kunderna istället för marknadsföring och var väldigt tidiga med Instagram.”

Hur jobbar ni med influencers?

“Vi ser influencers som de nya modemedierna som rapporterar om de hetaste trenderna just nu. Vi har turen att många influencers tycker om vårt märke och älskar att jobba med oss. Flera av dem får inte betalt utan visar upp våra kläder ändå.”

Chiquelle riktar framför allt in sig på millennials, alltså personer som är mellan 18 och 30 år. Målgruppen är het bland nystartade modebolag och är samma personer som exempelvis snabbväxande Na-kd och H&M:s nya varumärke Nyden riktar in sig på.

Vad skiljer er från Na-kd?

“De låter influencers jobba med att designa kläder och säljer andras varumärken. Vi säljer bara vårt eget märke och designar alla kläder på egen hand. Vi har också valt att producera i Turkiet istället för Kina för att säkerställa kvalitén. Vi har dessutom bara försäljning via nätet och i egna popup-stores. Vi samarbetar inte med kedjor för att behålla känslan av exklusivitet”.

Pouya Boland startade Chiquelle främst för att han brinner han för e-handel.

"Jag är uppvuxen med det, intresserad av teknik och såg stor potential. Mina medgrundare är väldigt intresserade av och duktiga på mode så vi kompletterar varandra.”

Du är från Holland och de från Sverige. Hur träffades ni?

“Våra familjer är bekanta med varandra så vi har känt varandra länge. Vi valde att börja lansera på den svenska marknaden eftersom den är mindre än den holländska och för att vi bedömde att det fanns mindre konkurrens här”.

Chiquelle har sedan 2015 sålt sina kläder i Europa via en e-handelsplattform. Parallellt har de de dragit igång egna sajter som är anpassade till respektive marknad. Nyligen lanserade de i Storbritannien, Danmark och i Pouya Bolands hemland Holland.

2018 ligger fokus på att fortsätta växa snabbt och att lansera i ännu fler länder.

“Vi ska anställa fler och förbereda för att sälja för 100 miljoner senast 2019.” säger Pouya Boland.

Trots att de har vuxit snabbt utan att plocka in externt kapital så kan det bli aktuellt i framtiden.

“Det är inte omöjligt. Vi håller ögonen öppna för en långsiktig samarbetspartner och om man tänker på hur snabbt vi har växt utan kapital kan man ju tänka sig hur snabbt det skulle gå om vi tog in pengar i bolaget.”

När ska du satsa på “work-life-balance” då?

“Ha ha, jag är inte riktigt där än men jag hoppas kunna vara ledig lite mer de närmsta åren. Att jag jobbar så mycket beror mycket på att jag tycker att det är så himla roligt."

Nyfiken på att höra mer från Pouya Boland? Missa inte honom, och flera andra spännande entreprenörer, på Beauty & Fashion tech 2019. 

 

Läs mer