Mediebolag i både Europa och Nordamerika reagerar nu kraftigt mot Googles nya annonspolicy som vi berättade om tidigare idag.
De medier som inte accepterar policyn riskerar att stängas av från Googles annonsplattform – som bara i Sverige varje år förmedlar annonser på över 1 miljard kronor. I den nya policyn kräver Google bland annat att få använda all information som medierna samlar in om sina användare – samtidigt som Google skjuter över ansvaret på medierna om datan används felaktigt.
I ett brev som är riktat till Googles vd Sundar Pichai personligen kritiserar en rad mediebolag den amerikanska jättens agerande kraftfullt.
”Ert förslag är otillräckligt på många plan och verkar skapa ett ramverk som mest syftar till att skydda er existerande affärsmodell samtidigt som det underminerar hela det ursprungliga syftet med GDPR”, skriver mediebolagen bland annat.
Brevet är undertecknat av cheferna för fyra branschorganisationer – Digital Content next, European Publishers Council, News Media Alliance och News Media Association. Bakom dessa organisationer står mediebolag som ger ut flera tusen olika nyhetssajter på nätet. Organisationerna representerar bland andra Axel Springer, Conde Nast, Bloomberg och de nordiska jättarna Schibsted och Bonnier. I European Publisher Council finns exempelvis Bonniers koncernchef Thomas Franzén och Schibsted-chefen Rolf Ryssdal.
Brevet till Googles vd Sundar Pichai skickades i förra veckan och det fem sidor långa brevet avslutas med en rad konkreta frågor till techjätten. Det är oklart vilken reaktion mediebolagen fått på sitt brev från Google.
Breakit söker företrädare för Bonnier och Schibsted för en kommentar.