Sök ikon

Ear Labs får miljoninvestering för sina inställningsbara hörselskydd

Artikel bild
T.v Ear Labs vd Christian Dittrich. Foto: Press

Först räddade de surfarnas öron – nu ska de göra underverk för klubbkidsen.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Med sina första öronskydd struntade Ear Labs helt i att försöka ta bort ljud. Istället fokuserade de på att förhindra att vatten trängde in i öronen hos simmare och surfare. En idé och produkt som ledde till finansiering genom den danska versionen av serien Draknästet (danskarna kallar serien ”Lövens Hule”).

Nu har bolaget tagit in pengar igen – den här gången får man in 6,75 miljoner via en nyemission. Samtidigt är de nu i färd med att lansera sin nästa produkt på bred front. Istället för surfare och simmare siktar man nu in sig på nattklubbsfolket. Eller egentligen på alla som ofta befinner sig i bullriga miljöer. 

Med deras nya öronpropp dBud kan man justera volymen på det du hör. Till skillnad från vanliga öronproppar behöver du alltså inte stänga av din hörsel helt.

“Egentligen säljer vi säljer redan dBud globalt, men nu ska vi verkligen satsa på de marknader som vi tror har störst potential”, säger Christian Dittrich, vd på Ear Labs.

“Med det här tillskottet får vi helt andra muskler för att ta oss ut på marknaden. DBud har många potentiella kunder, men det gör också att marknadsföringen blir lite svårare. Det är mycket innehåll som ska skapas.”

En av deltagarna i nyemissionen är Almi Invest som valt att investera 2,5 miljoner kronor i företaget och de ser potential i produkten.

“Ear Labs har utvecklat en unik produkt med många användningsområden på en skalbar marknad. De arbetar i en konkurrensutsatt bransch, men med sitt vassa team och en produkt i framkant ser vi stor potential för bolaget”, säger Ann-Sofie Hörlin, Investment Manager på Almi Invest.

Andra investerare i Ear Labs nyemission kommer från bland annat Danmark och Kina.

Läs mer