Instagram shopping började testas i USA 2016 och har hyllats av e-handlare som märkt en stor ökning av trafik till sina sajten och en ökad köpfrekvens. Under de senaste månaderna har tjänsten släppts i ett 40-tal länder utanför USA och i dag (tisdag) kommer den alltså till Sverige, skriver tidningen Market.
“Modellen har efterfrågats av konsumenter och e-handlare ända sedan reklam introducerades. Sedan tjänsten blev tillgänglig i USA har vi också fått in mängder av förfrågningar från e-handlare i Sverige”, säger Johnas Liljegren industry manager inom retail för Facebook, som äger Instagram, till Market.
Några av funktionerna i Instagram shopping är att handlaren kan lägga in prislappar i de inlägg som dyker upp i konsumenternas nyhetsflöde. Om kunden sedan klickar på prislappen kommer ytterligare produktinformation och en köpknapp upp.
“Vi ser att det gynnar företag i alla olika storlekar och branscher. Shopping i mobilen växer snabbt och står nu för hälften av e-handeln inom exempelvis mode. Effektiva sätt att förenkla och försnabba köpet är väldigt eftertraktat”, säger Johnas Liljegren till Market.