Rätt hanterat är möten ett fint verktyg som kan driva verksamheter och organisationer framåt. Men möten kan också vara på tok för många och för långa.
Business Insider har sammanställt tre metoder som den legendariske Apple-vd:n använde för att göra möten produktiva:
1. Han höll möten så intima som möjligt
Ken Segall var länge parhäst till Steve Jobs. I boken “Insanely Simple” beskriver han hur det var att arbeta tillsammans med Apple-grundaren.
En gång ska Apple ha träffats med sin annonsbyrå. Då föll Jobs ögon på ett nytt ansikte.
“Han stannade kyligt till. ‘Vem är du?’ sa han och pekade på Lorrie,” skriver Segall.
Efter att förklarat att hon var en del av ett marknadsföringsprojekt bad Jobs henne artigt att lämna rummet.
“Jag tror inte att vi behöver dig i det här mötet, Lorrie. Tack.”
När Barack Obama bad honom att komma till ett liten samling med techmoguler ska Steve Jobs ha avböjt inbjudan. Presidenten bjöd helt enkelt in för många människor, enligt hans tycke.
2. Han såg till att någon var ansvarig för varje punkt på dagordningen
I boken “Inside Apple” tecknar Fortune-journalisten Adam Lashinsky en bild av företagets organisation, ledarskapsstrategier och arbetsmetoder.
Adam Lashinsky berättar att Steve Jobs skapade ett tankesätt som byggde på eget ansvar. Det fanns till och med ett internt namn för det, “DRI” (Direct responsible individual).
“Alla effektiva möten inom Apple har en action-lista. Bredvid varje punkt finns en DRI. ‘Vem är DRI:n för det här?’ är en vanlig fras, säger en före detta anställd.
När Gloria Lin flyttade från Apples Ipod-team för att bli produktchef för nyhetsappen Flipboard, tog hon DRI-konceptet med sig.
“I snabbt växande företag med massor av aktivitet så glöms viktiga saker bort, inte för att personer är oansvariga utan för att de är väldigt upptagna,” skriver hon på fråga-svar-sajten Quora.
“Men när du känner att någonting är din baby, då bryr du dig verkligen, verkligen om hur det mår", fortsätter hon.
3. Han tillät inte folk att gömma sig bakom Powerpoint
Enligt författaren bakom “Steve Jobs”-biografin, Walter Isaacson, hatade Steve Jobs formella presentationer. Vad han däremot älskade var möten face-to-face. Varje onsdag eftermiddag hade han ett förutsättningslöst möte med sitt marknads- och annonsteam.
Vanliga slide-presentationer ska ha varit förbjudna eftersom Jobs ville uppmana teamet till passionerade debatter och kritiskt tänkande.