För att möta det ökade intresset för e-handel håller Ikea just nu på att ställa om sin strategi. Bland annat satsar möbelvaruhuskedjan på stadskärnor och butiker i mindre format. Ikea vill också till exempel testa fler konceptbutiker likt den köksbutik som öppnade i centrala Stockholm i höstas.
Butiken som nu öppnar i centrala Paris kommer att ligga nära Place de la Concorde och Louvren. Ytan blir 5000 kvadratmeter vilket är ungefär en fjärdedel av den yta som ett vanligt Ikeavaruhus har. Utbudet kommer däremot inte vara nischat utan likna Ikeas ordinarie sortiment, skriver Dagens Industri.
Parisbutiken kommer att kompletteras med ett lager utanför stadskärnan där kunder som köpt möbler kan hämta sina varor.
“Vi kommer inte att kunna förlägga den stora blå lådan inne i en stad men om du lägger till alla de digitala lösningarna kommer kunden kunna ta del av hela sortimentet även i stadskärnorna”, säger Juvencio Maetzu som är Ikeas nya finanschef till Dagens Industri.
E-handeln är just nu den del inom Ikea som växer mest. Förra året ökade den med 20 procent och året innan det med 20 procent.
I dag handlar 70 procent av Ikeas kunder i fysiska butiker medan 30 procent beställer på nätet. Om tio år kommer siffran vara den omvända, tror Peter Nilsson som är chef för kundupplevelse på Ikea Sverige.