Influencer marketing är en bransch som har exploderat de senaste åren. Stjärnor som Kenza, Isabella Löwengrip och Therese Lindgren tjänar multum på att marknadsföra olika varumärken via sina sociala kanaler.
Det svenska bolaget Boostified har byggt en plattform som matchar ihop varumärken med mindre influencers som oftast får sin ersättning i form av produkter. Via plattformen kan personerna söka produktsamarbeten och rekommendera varumärken till sina följare i utbyte mot produkter.
Nu tar Boostified in 4,5 miljoner kronor för att fortsätta utveckla plattformen och för att expandera på den nordiska marknaden. Almi Invest går in med två miljoner och resterande pengar kommer från befintliga ägare och privata investerare.
“Boostifieds digitala plattform automatiserar influencer-branschen. Den riktar in sig mot mindre influencers med färre, men mer engagerade följare. Detta ger större trovärdighet när de rekommenderar produkter”, säger Jenny Strömberg, investeringsansvarig på Almi Invest, i ett pressmeddelande.
Fokus för bolaget, som grundades 2016, har hittills varit den svenska marknaden. Planen framåt är att bygga upp motsvarande närvaro på andra marknader, framförallt i Norden och Tyskland.
“Vi är väldigt glada över att ha fått in Almi Invest som investerare. Med deras kapital och kompetens i ryggen kan vi nu ta nästa steg i vår utveckling”, säger Imad Ibrahim, vd och medgrundare på Boostified.