Schibsted-ägda Blocket har i åratal haft ett järngrepp om handeln med begagnade bilar. “Finns man inte på Blocket så finns man inte överhuvud taget”, har varit en sanning i branschen, som förra året gjorde 240.000 bilaffärer.
Men det senaste halvåret har en ny konkurrent seglat upp. Så sent som i februari i år kunde Breakit rapportera om hur den nya radannonssajten för bilhandeln – Wayke – lyckats locka över flera tunga branschaktörer från Blocket.
Bilia flyttade över hela sin Volvo- och Renault-flotta och Upplands motor likaså. Nu har alla de största återförsäljarna av Volkswagen gått åt samma håll. Miljardkoncerner som Din bil, Atteviks bil och Möller bil har alla satt sina bilar exklusivt hos Wayke de senaste veckorna.
“Det här är för att vi ska ha ett grepp om bilar inom MRF-handeln (Motorbranschens riksförbund reds. anm.). Vi vill sälja bilarna på en bilsajt och inte någonstans där man säljer möbler och båtar”, säger Dan Jonsson, koncernchef på Atteviks bil.
“Det känns såklart superkul! Det här ger oss ännu mer bekräftelse på att det vi gör är rätt”, säger Martin Fransson, vd på Wayke.
Sedan start har ungefär 900 individuella bilanläggningar kopplat sig till Waykes plattform, varav ungefär 300 satsar exklusivt på Wayke. Som en jämförelse har Blocket 2.284 aktiva bilanläggningar på sin plattform.
En förklaring till den stora uppslutningen kring Wayke är att bolaget ägs till 90 procent av 362 olika bilhandlare runt om i landet – på samma sätt som bostadssajten Hemnet ägdes av fastighetsmäklarna fram till förra året. På ägarlistan i Wayke finns bland annat Atteviks bil och Din bil. Pontus Lövrup, vd på föreningen Scania Volkswagen återförsäljarna (SVÅ) sitter dessutom i Waykes styrelse.
Har det varit ett koordinerat beslut att alla gått över till Wayke samtidigt?
"Nej, alla handlare fattar sina egna beslut. Vi har sagt att vi tycker att alla ska marknadsföra sina bilar på Wayke men vi har inte ställt några krav om exklusivitet", säger Pontus Lövrup.
Men bara för att bilhandlarna sluter upp betyder inte det att livet är en dans på rosor för Wayke. De senaste besökssiffrorna som släppts visar att Wayke hade 600.000 besökare på en månad medan Blocket hade 5,5 miljoner besökare till Blocket bil och systersajten Bytbil under en 30-dagarsperiod. För att kunna förmedla lika många bilaffärer som Blocket gör krävs därför en väsentligt högre konvertering i antal konsumenter som hittar rätt bilar.
“Vår framgång kan bara mätas genom handlarnas framgångar och de måste sälja bilar. Vi tror någonstans att vi har mer ‘rätt’ trafik än konkurrenterna. De som är ute efter att köpa bil är på Wayke. Vi ser fortfarande tillväxt på alla nyckeltal vi mäter”, säger Martin Fransson.
Uppdatering: Blocket uppger att 60 av de handlare som lämnat plattformen sedan Waykes intåg nu har återvänt till plattformen.
"Det vi ser som ett positivt betyg och tydligt tecken på att vi levererar en konkurrenskraftig och effektiv tjänst. Självklart är vår ambition att varenda en av Sveriges bilhandlare ska vilja finnas på Blocket och ta del av vår stora användarbas”, säger Jan Prokopec, vd Blocket, i ett utlåtande.
Dan Jonsson på Atteviks bil säger att bolaget inte har märkt någon försäljningsändring under de två veckor som gått sedan man slutade använda Blocket.
“Hittills säljer vi lika mycket bilar som innan. Vi säljer ungefär 10.000 bilar om året”, säger han.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att 300 bilanläggningar valt att lämna Blocket helt för att gå över till Wayke. Korrekt är att ungefär 300 bilhandlare annonserar exklusivt på Wayke. 239 av dem har lämnat Blocket specifikt.