Doctrin utvecklar verktyg med målsättning att ”digitalisera patientresan”. Det handlar bland annat om digitala frågeformulär som med hjälp av AI ska effektivisera vården och göra det lättare att ställa diagnoser.
Vård-startupen har tagit in runt 130 miljoner kronor och backas bland annat av vårdjätten Capio som redan använder Doctrins lösningar på sina vårdcentraler.
Men hur går det egentligen för bolaget?
Den färska årsredovisningen avslöjar att Doctrin, som grundades våren 2016, omsatte 4,3 miljoner kronor under förra året.
Magnus Liungman som är vd och medgrundare av Doctrin berättar att omsättningen fått fart tack vare samarbetet med Capio och ett antal andra aktörer.
”Vi har redan passerat fjolårets omsättning. Det kommer vara fler gånger om i år”, berättar Magnus Liungman.
Samtidigt visar Doctrin ett resultat på minus 16,3 miljoner kronor för 2017.
”Resultatet reflekterar att vi valt att satsa på och snabba upp takten på vår produktutveckling. Det var därför vi tog in 100 miljoner kronor i december", säger Magnus Liungman.
Bolaget har växt från 3 till 43 anställda och målet är nu att fortsätta satsa med Capio, landa fler samarbetspartners och växa också utanför Norden.
Doctrin laddar för en internationell expansion och rekryterade nyligen Henrik Schwerdt till internationaliseringschef med uppdrag att leda satsningen.
I sommar går bolaget in i det första landet utanför Sverige – men visionerna är betydligt större än så.
Doctrin backas bland annat av Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation. Stiftelsens mål är att bidra till en "impact unicorn". Det vill säga bli ett bolag som kan påverka 1 miljard människor.
”Vi är inspirerade av Niklas Adalberth och vill bli Norrskens första impact unicorn genom att hjälpa en miljard patienter till bättre sjukvård", säger Magnus Liungman.
Något behov av att fylla på kassan finns det inte i närtid.
"Vi är välfinansierad och kan ta många steg med den finansieringen".