Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ikea-chefen möblerar om – släpper ny online-prognos

Artikel bild
Jesper Brodin, vd Ikea. Foto: TT

Ingvar Kamprads gamla assistent flaggar för stora förändringar i ny intervju.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Jesper Brodin tog över som koncernchef för Ikea Group i september förra året men är en veteran i Ikea där han bland annat tidigare varit grundaren Ingvar Kamprads assistent.

I januari dog Ingvar Kamprad och det har efter det spekulerats om att den framgångsrika företagskulturen inom Ikea skulle urvattnas när anfadern är borta. Men i en intervju med Svenska Dagbladet tonar Jesper Brodin ner den risken.

”Det finns visserligen ingen som tar över Ingvars roll men väldigt många som är bärare av Ikeas kultur. Det är vår styrka. En företagskultur som bara bärs av en man är ingen kultur”, säger han till Svd.

Istället blickar han nu framåt och i intervjun presenterar han bolagets nya strategi som Jesper Brodin jobbat länge med att mejsla fram. I en värld där jättar som Amazon utmanar hela den traditionella handeln är online-delen en central del i Jesper Brodins nya plan.

”Vi har stor respekt för Amazon och följer förstås vad de gör. Men vi känner att vi har ett väldigt annorlunda upplägg än Amazon. Vi vill bygga en långvarig relation med våra kunder där de både ska kunna handla online men också besöka våra varuhus för att få hjälp och inspiration”, säger Jesper Brodin och ger i nästa andetag en rejält aggressiv prognos för hur Ikeas egen online-försäljning ska växa de närmaste åren:

”Idag sker 5 procent av Ikeas totala försäljning online. Om fem år tror jag den siffran kan vara 20-50 procent. Två saker vet vi med säkerhet: att onlineförsäljningen kommer att öka dramatiskt och att allt går mycket fort. Hade du ställt samma fråga för 12 månader sedan hade jag spått en betydligt lägre onlineförsäljning om fem år”.

I den nya strategin får de fysiska varuhusen mer rollen som inspirationskälla för kunderna än renodlad försäljningskanal.

”Den nya strategin innebär att försäljningen online blir en av våra strategiska huvudpunkter. Det blir också ett av de områden där vi kommer att investera mest. Under de kommande tre åren kommer vi hålla extra högt tempo för att genomföra den här förändringen”, säger Jesper Brodin.

Förra året omsatte Ikea Group 374 miljarder kronor och gjorde en vinst på cirka 30 miljarder kronor. Tillväxten var 4 procent totalt. Online växte med 28 procent.

Läs mer