Enklare och billigare personaloptioner har av många setts som en nödvändighet om svenska techbolag ska kunna locka till sig talanger i en allt hårdare konkurrensutsatt techbransch. När riksdagen klubbade igenom de nya optionsreglerna i november förra året drog många företagare därför säkert en suck av lättnad.
Optioner gör det möjligt för anställda att köpa in sig i företag till ett förutbestämt pris, förutsatt att du exempelvis jobbar kvar på företaget i tre år. För anställda på framgångsrika företag kan det innebära en riktig jackpott.
Men olika optioner beskattas på olika sätt, och trots att nya regler nu är på plats finns det fortfarande en risk för en skattesmäll – om man tolkar reglerna fel.
Tanken med de nya reglerna är att en anställd som växlar in optioner mot aktier endast ska behöva skatta den dagen då aktierna säljs, och inte i samband med att optionerna förvandlas till aktier. Därmed behöver man också bara betala en kapitalskatt, istället för den betydligt högre inkomstskatten.
Men detta gäller inte om ett företag ger ut personaloptioner i form av så kallade teckningsoptioner, enligt Skatteverket.
Något som entreprenören Niklas Rudemo, grundare och vd på företagstjänsten Qoorp, menar är det naturliga sättet att ge ut personaloptioner på.
“Själva knäckfrågan är; hur gör du för att se till att personalen får aktier efter tre år? Att göra det genom teckningsoptioner är väldigt enkelt. På bolagsstämman ger styrelsen mandat att ge ut teckningsoptioner som senare kan lösas in. Det känns som att det är sättet som man skulle vilja göra på”, säger han.
“Jag vet att många är ute och säljer den här typen av lösning.”
Skatteverkets ståndpunkt är däremot tydlig. Optioner utformade på detta sätt räknas som värdepapper, och därmed ska de också beskattas som värdepapper – direkt.
Företagare och anställda riskerar därför att råka ut för en ordentlig skattesmäll om de väljer den enkla vägen och ger ut personaloptioner i form av teckningsoptioner.
“Personaloptioner är rätten att i framtiden förvärva aktier, inte värdepapper. Det är skatteverkets grundinställning att en teckningsoption är ett värdepapper”, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.
För att slippa skattesmällen kan företag idag välja att ge anställda personaloptioner genom avtal som bland annat säkerställer att alla framtida aktieägare måste rösta igenom en nyemission riktad mot de anställda som ska få optionerna. Dessa avtal krävs eftersom det måste gå minst tre år innan den anställda kan växla sina optioner mot aktier och det inte går att besluta om en nyemission så långt i framtiden på en bolagsstämma.
Om företaget ger ut personaloptioner på det här sättet så är kusten klar.
Riskerna uppstår alltså bara om ett företag ger ut teckningsoptioner.
“Det kan få katastrofala följder. Risken är att de ser det som att du har fått gratis aktier, om du får fem procent av bolaget och det är värt 100 miljoner, så kommer de att se det som du har fått en inkomst på fem miljoner”, säger Niklas Rudemo, och fortsätter:
“Men det är inte säkert att Skatteverkets tolkning håller. Det finns ingen som helst anledning att inte tillåta teckningsoptioner, bara för att Skatteverket gör en absurd tolkning av lagen.”
Pia Blank Thörnroos medger att reglerna är många och svåra och att det inte är helt tydligt om vad som egentligen gäller för företag som vill använda sig av den skattelättnad som klubbades igenom.
För faktum är att Skatteverket helt enkelt inte kommer att veta säkert hur de här reglerna ska tolkas förrän om tidigast tre år, när de nya optionerna blir ett skatteärende.
Skatteverket uppmanar nu företagare att vara försiktiga och att fråga om de är osäkra.
"Krångla inte till det. Gör ett vanligt personaloptionsprogram. Man kan förstå att det här blir jättesvårt, för när man gör en inkomst skattefri så blir det extremt detaljinriktat. Både Skatteverket och företagen får slita med de här reglerna”, säger Pia Blank Thörnroos.
“Det är viktigt i början att de som sysslar med såna här konstruktioner kontaktar oss”.