Går det att knäcka den ultimata affärsidén? Eller ska man istället börja i andra ändan – utgå från en specifik målgrupp och ta reda vad den behöver?
Pär Svärdson som grundat både nätbokhandeln Adlibris och nätapoteket Apotea satte sig ned tillsammans med kollegan Fabian Fischer och skrev en lista med 100 affärsidéer. En bokhandel på nätet fanns inte med, den idén spånades istället fram med utgångspunkt från 100-listan.
“Hittar man en idé som är helt okej så kan man utgå därifrån och utveckla den längs vägen. Ingen jag vet har startat med en fantastisk idé från början. Adlibris var tänkt att enbart sälja kurslitteratur men slutade som en vanlig bokhandel vilket främst berodde på att vi hittade leverantörer som sålde allmänlitteratur”, säger Pär Svärdson.
I november 2011 köpte han tillsammans med sex andra Familjeapoteket som blev Apotea. Även den gången utgick han från en lång lista med idéer. Kriterierna var att det skulle verka roligt och att det skulle finnas en existerande marknad.
“Är man enbart ute efter att tjäna pengar kommer det sällan att bli så bra. Däremot brinner jag inte för läkemedel men tycker att det är oerhört roligt att bygga och driva företag, själva affärsidén är jag inte så petig med. Det är som att vara en möbelsnickare. Det kan vara roligt att bygga både soffor och bord, huvudsaken är att jag brinner för att bygga och skapa”.
Isabella Löwengrip har byggt ett urstarkt personligt varumärke via sociala medier. Tillsammans med affärspartnern Pingis Hadenius har hon dragit igång skönhetsmärket Löwengrip Care & Color, skomärket Flattered och nu senast – Nordic tech house som ska investera i bolag och hjälpa dem på sin digitala resa.
Hon håller inte med om att det räcker med att brinna för bolagsbyggandet i sig. Utan passion är projektet dömt att misslyckas.
“Jag skulle kunna ta fram fotkrämer och tandkrämer som löser problem, men jag brinner inte för det. Man får hålla sig till det som är ens hjärtefråga. När saker blir tufft så är det sin passion man lever för och då måste man brinna för produkten.
Jag har drivit tolv bolag och gemensamt för de åtta som inte funkat är att det inte funnits någon passion bakom”, säger Isabella Löwengrip.
Hon tycker också att man ska utgå från sig själv och fundera över vilka produkter eller tjänster man själv saknar i sin vardag.
“Tänk dig de stunder när du önskar att du kunde göra något på ett effektivare sätt. Min första skönhetsprodukt som jag lanserade var en deodorant. Det var just för att jag alltid har svettats mycket och varit mycket igång, jag har sprungit mellan möten. Undersök om det är fler som håller med så att det finns någon form av efterfrågan”.
Här är några tips på hur du kan tänka kring affärsidéer:
1. Gör en lista med idéer
“Jag har sett på själva idéstadiet som ett vanligt jobb, genom att kartlägga idéer och skriva ned dem på papper. Efter nummer tre så var alla idéer riktigt usla egentligen, så det kan också vara ett sätt att sortera bort saker. Välj en idé som känns helt okej, jag vet många framgångsrika företag som har blivit stora fast ursprungsidén var en helt annan”, säger Pär Svärdson.
2. Titta på konkurrensen
“Att slå sig in på en outvecklad marknad är så klart lättare jämfört med att börja tävla med flera duktiga och unga hungriga företag. Vill du starta ett apotek på nätet måste du vara mycket bättre än Apotea eller andra befintliga aktörer, det räcker inte med att vara lika bra. Att starta en e-bokhandel i Sverige i dag är till exempel inte skitlätt, det finns två stora aktörer som inte är purunga men heller inte trötta. Det är bättre att ge sig in i ett segment där e-handeln är outvecklad eller där många gamla aktörer håller till”, säger Pär Svärdson.
3. Leta upp kunderna
“Våga berätta om din affärsidé för alla du träffar, inte bara släkt och vänner. På så sätt får du in massa värdefull feedback, som utvecklar din idé. Din grundtanke är i nio fall av tio långt ifrån slutversionen. Ett viktigt råd är att tidigt leta sig till sammanhang där potentiella kunder finns. Om du ska starta bolag inom försäljning av möbler så ta dig till möbel- och ljusdesignmässan i Stockholm”, säger Julia Selander som är vd för Venture cup som årligen arrangerar Sveriges största startuptävling.
4. Hur höga är inträdesbarriärerna?
“Om man vill skapa ett kärnkraftverk krävs det till att börja med att man hittar 100 miljarder. Lyckas man inte hitta de miljarderna så blir fallet så mycket högre jämfört med att bygga en e-handel där inträdesbarriärerna är relativt låga. Det är vanligt att folk hittar leverantörer i Kina och du behöver inte beställa så många produkter innan du vet om det finns tillräckligt stort intresse. Sedan finns det också politiska barriärer. En ny alkoholdryck kan innebära tio års bråk med myndigheter, det är mycket lättare att hitta en idé som du kan testa med små medel”, säger Pär Svärdson.
5. Utgå från rådande trender
“Om du inte vet vilken typ av bolag du ska starta, är ett bra tips att titta på de trender du ser i samhället i stort. Just nu ser jag tre stora trender – effektivitet, hållbarhet och digitalisering av traditionella branscher. Folk har allt mindre tid och är mer benägna att köpa saker eller tjänster som sparar tid, som matkassar och hemleveranser. Eller kanske kan du erbjuda något som folk redan köper fast på ett mer närodlat eller grönt sätt? Det finns otaliga traditionella branscher som ännu inte hunnit ikapp digitalt, ett exempel är begravningsbranschen”, säger Julia Selander.
5. Titta på andra och hitta din edge
“Kan du utgå från någon annans framgångsfaktor för att hitta din egen nisch? Många företag har till exempel blivit framgångsrika genom att sälja saker via sociala medier – titta vilka som har lyckats för att få inspiration. Fundera också på vilken edge du har gentemot andra och utnyttja den. När vi startade Apotea var vi intresserade av e-handel, logistik och teknik. Det var vår spetskompetens snarare än att ‘jag vet allt om molekylerna i paracetamol’, säger Pär Svärdson.
6. Bolla idéer på startupträffar
“Slutligen finns det en stor mängd forum för företagare och startups. Gör lite snabba googlingar på din stad eller lokala område och se vad du hittar. Gå dit, nätverka och bolla idéer! Folk som är där och har gjort resan själva, är oftast generösa med att ge tips och hjälpa andra framåt och hittar du inget forum på din stad är du självklart välkommen att testa din idé gratis på venturecup.se", säger Julia Selander.
Startupskolan publicerades första gången under våren 2018.