Instabridges app kopplar ihop användarens mobil med öppna nätverk i närheten, via en teknik som enklast kan beskrivas som en upphottad variant av den vanliga wifi-klienten i telefonen.
Finessen med bolagets teknik är att den knyter ihop många olika öppna nätverk, så att den som går längs en gata kan surfa utan avbrott trots att appen byter wifi-nätverk flera gånger på vägen.
Niklas Agevik säger att konceptet går ut på att ta 4G-upplevelsen till wifi.
"När 4G verkligen fungerar sömlöst i bakgrunden är det en fantastisk tjänst. Tyvärr är det en ganska fragmenterad upplevelse som inte är tillgänglig för särskilt många i världen. Vi vill bli som ett simkort som ger dig tillgång till alla öppna wifi-nätverk, fast vi är en app i stället", säger han.
Bolaget har 1 miljon registrerade användare, i stort sett alla på Android. Flest användare finns i Brasilien, Mexiko och USA. Grundarna ser stor potential i exempelvis Indien och andra folkrika utvecklingsländer där trådlös internetuppkoppling är en lyx många inte har råd att betala för.
Enligt Niklas Agevik har Instabridge dubblat antalet användare tre gånger sedan sommaren 2014. Bolaget har dock valt att inte gå ut med siffror om hur aktiva användarna är.
"Det är inte som med Facebook och Twitter där det är enklare att definiera vad en aktiv användare är. Vi har många återkommande användare som alltid använder oss när de är ute och reser. Men de reser inte varje månad, och därför är de inte aktiva varje månad", säger Niklas Agevik.
Nu kommer svensk-finska Moor, brittiska Balderton och teleoperatören Swisscom in som investerare när Instabridge tar in 25 miljoner kronor (3 miljoner dollar) i riskkapital.
Pengarna ska användas till att anställa mer personal som kan utveckla appen och förbättra användarupplevelsen.
"Vi har bland annat börjat släppa en sökmotor för wifi, som ska hjälpa folk på stan att snabbt hitta rätt uppkoppling. Då ska du kunna välja om du bara behöver ett långsamt nät för att kolla mejlen eller ett snabbare nät", säger Niklas Agevik, som grundade Instabridge 2012 tillsammans med Erik Tigerholm som idag är teknikchef på bolaget.
Företaget har än så länge inga intäkter, utan koncenterar sig helt på att öka antalet användare inför en framtida kommersialisering.
Instabridge är dock inte ensamt om att erbjuda nya sätt att surfa via mobilen. Tidigare i år lanserade sökjätten Google en första version av Projekt Fi, en surftjänst som inte är gratis men som påminner om Instabridge så till vida att den har en ny sorts användarupplevelse och använder andra operatörers nät i stället för egna.
Att Google eller Apple, som kontrollerar de mobila operativsystemen, skulle lansera en egen wifi-app och baka in den i Ios/Android skulle innebära betydligt tuffare konkurrens för Instabridge.
"Man ska inte vara för kaxig. Google, Apple och Facebook har enorm makt och man ska ha respekt för vad de kan göra. Men man ska samtidigt komma ihåg att det inte är lätt ens för dem att bara lansera något och ta över marknaden. Att bygga upp ett community av människor som delar med sig av nya wifi-nätverk till varandra och sprider ordet om Instabridge - det är den stora utmaningen", säger Niklas Agevik och tillägger:
"Sedan tror jag att det var väldigt bra för vår värdering att Google lanserade Project Fi".
Han vill dock inte berätta till vilken värdering Instabridges senaste riskkapitalrunda gjordes.
Av dokument som Breakit har begärt ut från Bolagsverket framgår dock att företaget nu värderas till 79 miljoner kronor.
De tidigare investerarna, däribland Creandum och Tradedoubler-grundaren Felix Hagnö, försvarade sina ägarandelar i samband med att Moor och Balderton kom in som delägare.
Instabridge har i skrivande stund sju anställda och ska under året anställa ytterligare åtta personer.