Sök ikon

Oväntade upptäckten som fick Spotify att tappa 2 miljoner användare

Artikel bild

Miljontals användare blockar annonser på Spotify.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Spotifys börsnotering närmar sig med stormsteg. Den 3 april tar den svenska musikjätten klivet in på New York-börsen, vilket kommer att göra grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon till mångmiljardärer.

Inför noteringen har Spotify tvingats dela med sig av stora mängder information som bolaget tidigare hemlighållit. Förutom en live-sänd kapitalmarknadsdag har potentiella investerare även kunnat ta del av offentliga handlingar som lämnats in till den amerikanska myndigheten SEC.

I fredags kom ytterligare en offentlig handling innehållandes intressanta uppgifter.

I ett dokument, som Variety har tagit del av, framgår det att Spotify har identifierat 2 miljoner gratis-användare som blockat de annonser som ska finansiera deras lyssnande. Ungefär på samma sätt som vissa nyhetskonsumenter använder sig av ad-blockers när de surfar på nyhetssajter, för att slippa se annonser.

Upptäckten, som ska ha skett den 21 mars, motsvarar cirka 1,3 procent av Spotifys totala lyssnarskara.

Spotify har efter detta backat från den tidigare användarsiffran på 159 miljoner, och skriver idag att bolaget har 157 miljoner användare.

Läs mer