Under sin tid som personlig tränare upptäckte Chris Månsson att det saknades digitala lösningar inom personligt utformad träning. Tillsammans med kiropraktorn Jenny Johansson och den amerikanska fysioterapeuten Bob Wiersma skapade han därför en plattform som erbjuder just det.
“Nu erbjuder vi två möjligheter för den som vill prenumerera på tjänsten. Det är dels ett basutbud med motionsövningar och dels ett premiumutbud där användarna får övningar som är anpassade utifrån sin egen rörlighet och den sport de utövar”, säger Chris Månsson till Breakit.
Träningen i appen är anpassad till nio olika sporter, exempelvis golf, tennis, fotboll och hockey. Testerna som användarna får göra handlar bland annat om rörlighet, styrka och snabbhet.
Kinexit grundades 2016 och har ägnat de första åren åt att utveckla tjänsten och att testa den på kunder. I dag har tjänsten 3.000 användare varav 500 betalande.
Pengarna de nu får in ska användas till att få tjänsten att växa, framför allt i USA där man tror att den primära målgruppen finns.
“USA är en viktig marknad för oss. Dels för att en av våra grundare kommer därifrån men också för att vi tror att det är där en stor del av vår målgrupp finns”, säger Chris Månsson.
Kinexit rekryterade nyligen Michael Dahl, före detta Nordenchef för golfjätten Titleist, som nu är delägare i bolaget. Tanken är nämligen att sikta in sig på just golfare. En grupp som traditionellt lägger ner både stora summor pengar och mycket tid på sin idrott.
”Golfspelare har genom åren lagt stora pengar på sin utrustning men kommer nu inte riktigt vidare i sin utveckling. Fysiken är ofta den största begränsningen för denna stora kategori konsumenter och det är här vi ser enorma möjligheter för Kinexit”, säger Chris Månsson
Kinexit har under hösten varit ett av åtta utvalda bolag i acceleratorprogrammet Sting Accelerate. Fyra av de sex nya investerarna kommer också från Stings investerarnätverk Propel Capital. En av dem är före detta NHL-proffset Mattias Weinhandl.
“För mig som idrottare är behovet av personligt utformad och kostnadseffektiv träning uppenbart och jag ser att Kinexits lösning, där användaren får all träningsinformation enkelt direkt i sin smartphone, ligger helt rätt i tiden”, säger han i ett pressmeddelande.