Sök ikon

Efter Facebook-skandalen– DPOrganizer kan visa vilken information företagen lagrar om dig

Artikel bild
Egil Bergenlind, vd på DPOrganizer. FOTO: Press

Företags hantering av personuppgifter har diskuterats flitigt den senaste tiden, nu vill svenska DPOrganizer göra det tydligt för kunden vilken information man delar med sig av.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

I efterdyningarna av den stora Facebookskandalen och Cambridge Analyticas utnyttjande av användarnas personliga information undrar många hur mycket företag egentligen samlar in om sina användare.

Svenska dataskyddsföretaget DPOrganizer kartlägger och hanterar företags hantering av personuppgifter för att förbereda dem inför dataskyddsförordningen som träder i kraft i maj.

Nu har de lanserat en widget som ska visa användare exakt vilka personuppgifter företagen lagrar och behandlar.

“När du anmäler dig för en tjänst på internet i dag så får du förklarat för dig i väldigt generella ordalag hur de kommer hantera dina personuppgifter, men det är ofta svårt att förstå exakt vad som kommer hända och hur dina uppgifter kan spridas vidare. Och om du inte vet hur det behandlar dina uppgifter så är det svårt att veta vad du tackar ja till”, säger Egil Bergenlind, vd och grundare av DPOrganizer.

Hur skiljer sig den här tjänsten från den information som redan ges användare?

“Det blir enklare för individen att förstå genom att informationen blir specialanpassad beroende på vem individen är. Varje individ får relevant och detaljerad information om vilka personuppgifter som samlas in, hur de hanteras och vilka de sprids vidare till”

Det är normalt att företag samlar in och behandlar personuppgifter av olika slag i sitt arbete, men snart kommer den nya Dataskyddsförordningen GDPR att reglera vad som får lagras, på vilket sätt och hur länge informationen får finnas kvar.

För företag som inte lever upp till reglerna kan böter på uppemot 20 miljoner euro delas ut, nästan 200 miljoner kronor. De svettiga bötesbeloppen har gjort att många har letat efter sätt att följa reglerna, men Egil Bergenlind ser också en förändrad attityd från företagen efter den senaste tidens debatt om datainsamling.

“För några månader sedan var det företag som kom till oss för att de framförallt ville följa reglerna. Nu ser vi mindre av det och att man pratar mer om att vara transparenta och göra det tydligt för individer hur man behandlar deras data”, säger han.

I november förra året tog DPOrganizer in 30 miljoner kronor i investeringar, med Industrifonden, Soläng invest, Creades och Inbox Capital som investerare.

Läs mer