Sök ikon

H&M presenterar varumärket Nyden i ny mystisk reklamfilm

Artikel bild
Foto: Skärmdump

Varumärket som ska få draghjälp av kändisar och influencers visar upp sig. Men frågan är om vi blev så mycket klokare?

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

H&M utannonserade sitt nya varumärke Nyden i december, en e-handelssatsning satsning riktad mot millennials där kläderna skapas tillsammans med influencers och kändisar, bland annat skådespelerskan Noomi Rapace och digitalisten Alexander Bard.

Bards medverkan blåste upp en rejäl storm efter flera kontroversiella uttalanden från honom på sociala medier. Både H&M och Bard har sedan dess tonat ner hans medverkan.

Än så länge vet vi nästan ingenting alls om det nya varumärket, men nu har en ny mystisk reklamfilm släppts där de presenterar varumärket, rapporterar the Cut.

Vi vet fortfarande inte särskilt mycket om märket efter den här mystiska filmen, men H&M säger i ett uttalande att märket ska “understryka Nydens filosofi om maktskiften inom mode och stil, och avslöja ett perspektiv som leder till en ny kollektiv identitet”, skriver the Cut.

Nyden är ett av H&M:s svar på den kritik bolaget har fått för att vara sen i in i digitaliseringen. Vid den svenska klädjättens kapitalmarknadsdag avslöjades för första gången hur mycket av försäljningen som kommer från e-handeln. Med 12,5 procent av den totala försäljningen på nätet ligger H&M ändå inte så dåligt till. Konkurrenten Inditex som ligger bakom Zara har till exempel bara 10 procent av försäljningen online. 

Läs mer