Surret om att e-handelsjätten Amazon ska etablera sig i Sverige har pågått länge. Så sent som i höstas avslöjade Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, att Amazon närmar sig med stormsteg.
"Man köper liksom inte tre marker i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm och kallar det att man ska bygga datorhallar mitt i logistikcentrum dessutom", sa han på Breakits event Retail Tech i oktober.
Då ville han inte gissa på när det skulle ske.
”Om det är om en månad eller ett år tycker jag är svårt att sia om.”
Nu, ett knapp halvår senare, skriver DI Digital att Amazon har börjat rekrytera svensk personal och att bolaget planerar en lansering i Sverige innan sommaren.
Det skriver Di Digital med hänvisning till ett antal oberoende e-handelsexperter.
”Jag har hört många rykten om ett hemligt projekt i Stockholm och att man ska lansera något under våren. Jag gissar att det rör sig om en svenskspråkig sajt”, säger e-handelsprofilen Pär Svärdson, som ligger bakom Adlibris och Apotea.
Staffan Mörndal som är partner på riskkapitalbolaget Verdane Capital tror att målet är att få till en lansering i god tid innan Black Friday. Att det blir innan dess är Patrik Hedelin på riskkapitalbolaget Eequity övertygad om.
”Med tanke på de långt gångna processerna är det fullt möjligt att det sker en lansering av Amazon.se redan i vår, men absolut före Black Friday. Jag tror att de kommer att rulla ut ett svenskt lager samtidigt”, säger Patrik Hedelin.
Även Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone, tror på en snar lansering med eget nordiskt lager från start.
”De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag. Med tanke på Amazons resurser tror jag att de kommer ha ett lager i Norden redan från början”, säger han.
Amazon finns idag på de stora marknaderna i Europa. I Sverige verkar bolaget alltjämt genom serververksamheten Amazon Web Services.