Sök ikon

Därför måste Spotify höja priset

Artikel bild

Spotifys prenumeranter ökar, men till vilket pris? Den frågan försöker Stefan Lundell och Jon Mauno Petterson reda ut i veckan avsnitt av Breakits podcast.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Efter nyheten om Spotifys börsnotering under förra veckan översköljdes vi av vad som verkade vara en aldrig sinande ström av Spotify-relaterade nyheter.

Det enklaste sättet att sätta sig in i vad som hänt sedan nyheten först landade under onsdagen är förstås att läsa Breakits stora sammanställning om noteringen och alla nyheter.

Men vad väntar nu? I veckans poddavsnitt pratar Breakits innehållschef Stefan Lundell och nyhetschef Jon Mauno Pettersson dels om vad Martin Lorentzon har haft för sig, men framförallt avslöjas anledningen till varför Spotify måste att höja priset.

“Mycket av snacket kring Spotify har den senaste tiden handlat om bolagets förmåga att på sikt bli ett lönsamt företag, om det ens är möjligt. Trots att intäkterna och antalet prenumeranter ökar i snabb takt så finns ändå en rad frågetecken inför framtiden, kan man se i prospektet”, säger Jon Mauno Pettersson i podden.

Det finns två starka orsaker till att Spotify måste höja priserna snart. Dels fortsätter förlusterna att öka och dels minskar intäkterna per prenumerant.

Att intäkterna per prenumerant minskar kan delvis tillskrivas Spotifys strategi för att pumpa upp antalet prenumeranter inför börsdebuten.

“Billiga familjeabonnemang har boostat antalet prenumeranter, men på bekostnad av lägre intäkter per prenumerant. Exakt hur man ska lösa detta på lång sikt framgår inte riktigt i Spotifys prospekt."

Ett alternativ skulle därför kunna vara en prishöjning med Sverige som första marknad.

Lyssna på hela Breakits podcast där Stefan Lundell också avslöjar allt om Breakits egen finansieringsrunda.

Läs mer