Sök ikon

Influencers i uppror mot höga arvoden – "Lämna nätverken"

Artikel bild

Kritiken haglar från influencers som vittnar om höga arvoden och dålig insyn i avtal.
"Jag förespråkar att influencers ska lämna nätverken", säger en profil till Resumé.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Influencers, aktiva personer med många följare i sociala medier, kan vara en riktig guldgruva för annonsörerna. Det omvända förhållandet gäller såklart också – populära influencers kan dra in hundratusentals kronor på sina samarbeten.

Vi skapade nyligen en fejkstjärna på Instagram för att lura annonsörerna, något du kan läsa mer om här.

I spelet om annonspengarna finns det fler aktörer som vill ha sin bit av kakan. Förutom själva influencern finns också de nätverk som kopplar ihop profiler med annonsörer och driver kampanjer.

 Resumé Insikt har gjort en stor granskning av nätverken – och konstaterar att de kan smaska i sig mer än hälften av intäkterna.

Tidningen har tagit del av ett samarbetsavtal med United Influencers som visar att nätverket tar 52,5 procent i arvode.

Enligt källorna är det här inget ovanligt – flera nätverk uppges ta arvoden på 30-50 procent.

Arvodena är extra intressanta i skenet av domen mot Alexandra Nilsson, alias Kissie, som fälldes för smygreklam.

Hennes nätverk Tourn, som förmedlat uppdraget och gjort utkastet till inläggen, friades från ansvar i en dom som överklagats.

Resumé frågar sig om det verkligen är rimligt att nätverken kan suga åt sig stora arvoden och gå fria från ansvar. Tidningen har pratat med ett tiotal influencers och PR-byråer som arbetar med nätverken.

Resultatet visar på att många är missnöjda med nätverken, och rädda för att öppen kritik ska leda till konsekvenser.

En person, som Resumé kallar för "stjärninfluencern" vittnar om ett nätverk som aldrig berättade om hur stort arvodet var. När en kund cc:ade in profilen i ett mejlsvar visade det sig att nätverkets arvode låg på 100.000 kronor medan influencern bara fick 20.000 kronor.

”Jag förespråkar att influencers ska lämna nätverken. De tar större delen av kakan och behöver inte ta något ansvar. Vad får man för pengarna egentligen?”, frågar sig profilen.

Resumé citerar flera influencers som bland annat berättar om uteblivna betalningar och dålig insyn i avtalen.

Det är dock inte enbart kritiska röster som höjs och andra menar att en förbättring skett. 

Sju av Sveriges största nätverk har uttalat sig i artikeln, bland annat rörande arvoden och ansvar för annonsmärkning.

Ni kan läsa nätverkens svar på Resumé.

Läs mer