Det skriver Wall Street Journal i en krönika.
Spotifys bruttomarginal ökade under det fjärde kvartalet i fjol till 24,5 procent, en ökning jämfört med 17,5 procent motsvarande period året före. Men att förbättra den ytterligare, till nivåer som är vanliga i techsektorn, kan enligt Wall Street Journal bli svårt.
Om Spotify växer kan det bli möjligt för bolaget att träffa mer gynnsamma avtal, men det löser inte problemet med att ägandet till nödvändigt innehåll är koncentrerat på så få händer.
Videotjänsten Netflix hade liknande problem runt 2011, uppger fondförvaltaren Wesley Lebeau vid CPR Asset Management. I ljuset av stigande kostnader för innehåll till tjänsten valde då Netflix att satsa hårt med egna produktioner, som till exempel "House of Cards". Förra året hade Netflix en bruttomarginal på 34 procent.
Ett sätt för Spotify att öka bruttomarginalen skulle teoretiskt kunna vara att höja abonnemangspriserna. Men här har utvecklingen hittills gått i motsatt riktning: snittintäkten per abonnemang sjönk i fjol till 5:32 euro, att jämföra med 6:84 under 2016.
Bidragande till det är att Spotify i konkurrensen med Apple Music satsat hårt på så kallade "familjeabonnemang", där upp till sex familjemedlemmar kan ha varsitt konto till ett pris som bara ligger 50 procent över kostnaden för individuella abonnemang. Det vill säga 150 kronor.
Om Spotify vill bli musikens svar på Netflix måste det visa mer makt över sin prissättning, skriver Wall Street Journal och fortsätter: "Spotify ser fortfarande ut som ett bolag som bara tjänar så mycket pengar som de stora skivbolagen tillåter".