Förra veckan började Postnord ta in moms på varor som beställts från exempelvis Kina. De lade också på en hanteringsavgift på 75 kronor per paket – något som potentiellt kan komma att avskräcka svenskar från att beställa billiga produkter via appar som Wish och Ali Express.
Nu kommer reaktioner från Kina, enligt uppgifter till sajten e-handel.se.
I en Facebookgrupp, som ämnet diskuterats flitigt i, vittnar kunder om att de beställt prylar som inte har skickats till Sverige. Några av säljarna på Ali Express har också uppgett att leveranserna inte kommer att ske.
“Jag har sju paket på gång från Ali och inget har skickats. Jag får bara meddelanden med budskapet “shipment cancelled”, skriver exempelvis en medlem i en Facebook-grupp.
Sajten e-handel.se skriver att de har kollat upp saken och att det tycks stämma. Åtminstone ska en del av säljarna på Ali express inte längre skicka sina produkterna till Sverige.
En teori är att det handlar om att de är rädda för ökat antal returer på grund av de nya avgifterna.
Breakit kontaktade Alibabas presstjänst och kundtjänsten hos Wish förra veckan och ställde frågor om de nya svenska avgifterna. Alibabas presstjänst har ännu inte återkommit med svar. Wish väljer att inte svara på några specifika frågor men skriver följande som verkar vara någon form av standardsvar.:
“Vi ber om ursäkt för alla former av besvär. Wish tar bara ut avgifter för varornas pris och frakt. Vi tar inte in några tullavgifter, skatt, moms eller några andra avgifter. Vi kan inte säga säkert om er lokala post kommer att ta ut avgifter för saker du beställer. Var snäll och kontakta din lokala post för mer information om några extra avgifter, Vi uppskattar ditt tålamod och din förståelse.”