Sök ikon

Facebook lanserar Women in gaming – ska locka fler kvinnor till spelbranschen

Artikel bild
Women in gaming, Facebooks initiativ där Rovios vd Kati Levoranta är en av deltagarna. Foto: Facebook / Rovio

Startar en avdelning på sin plattform dedikerad till kvinnor i spelbranschen.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Facebook vill att kvinnor ska ta fler roller i spelindustrin. Därför lanserar de nu ett initiativ kallat Women in gaming, för att lyfta fram kvinnliga ledare i branschen och för att få fler kvinnor att arbeta med spelindustrin, rapporterar Gamasutra.

Initiativet består av en avdelning på Facebook där man publicerat intervjuer med kvinnor inom alla delar av spelbranschen. Allt från utvecklare till marknadsförare och producenter.

Angry birds utvecklarna Rovios vd Kati Levoranta är en av deltagarna i Women in gaming. Hon berättar om hur det är att arbeta på Rovio och vilken attityd som krävs för att lyckas.

Tv-producenten Andrea Rene är en annan deltagare i initiativet, liksom svenska Natalie Mellin, som pratar om mångfald och hur mobilspelutvecklaren King arbetar för att göra spelindustrin mer inkluderande.

Utöver intervjuer och föreläsningar med kvinnor i spelbranschen, så har Facebook också samarbeten med olika organisationer för att nå ut med sitt budskap på olika spelmässor och event. De publicerar även rapporter och forskning som rör mångfalden i spelbranschen.

Läs mer