Urb-it är bolaget som vill låta vem som helst extraknäcka som bud. Genom en egen app kan användare be om att få varor skickade till sig. Sedan plockar en frilansare upp paketet och tar med det till användaren inom några timmar eller vid en avtalad tid – lite som Uber fast för paket istället för människor.
Bolaget har haft en tuff resa rent ekonomiskt och tagit in över hundra miljoner kronor i riskkapital för att täcka sina förluster. Nu föreslår styrelsen att man gör ytterligare en nyemission på 60 miljoner kronor.
Huvudägaren Lage Jonason – som äger 40,7 procent av bolaget – har sagt sig villig att teckna aktier för 24 miljoner kronor varav 20 miljoner kvittas mot fordringar.
Teckningsperioden är 26 april till 11 maj. I nyemissionen erbjuds aktier för endast 1 krona styck. Utspädningen för dem som inte deltar blir därför hela 75 procent.
Aktien, som är noterad på handelsplatsen First North, dök direkt efter beskedet från 7,2 till 5 kronor. Handelsvolymen i Urb-it är dock väldigt låg.
I emissionen fastställs också bolagsvärdet före investerat kapital till knappt 20 miljoner kronor. Inför noteringen i somras värderades bolaget till 188 miljoner kronor.
Urb-it frångick vid årsskiftet sin marknadsplatsfokuserade affärsplan eftersom den inte "resulterade i åsyftade framgångar".
Den nya strategin "fokuserar på att Urb-it ska vara det naturliga valet för ett personligt överlämnande".
En fördel med den nya affärsplanen uppges vara att en mindre organisation, och därmed lägre kostnader krävs.
"För att kunna genomföra den nya affärsplanen behövs dock kapital", konstaterar bolaget, vars bokslutsrapport publicerades strax efter pressmeddelandet om emissionen.
Enligt bokslutet landade omsättningen för helåret på en knapp miljon medan rörelseförlusten landade på 118 miljoner kronor. Det är mer än dubbelt så stor förlust som föregående år.
I en tidigare version av artikeln skrev vi att bolaget säkrat 44 miljoner av emissionen. Korrekt är alltså 24 miljoner