Schibsteds viralsatsning Lajkat gick i graven för mindre än två veckor sedan. Anledningen var att sajten visade upp bristande resultat.
Nu kan Breakit avslöja att ytterligare en svensk viralsajt har kraftiga problem.
Omtalat är – till skillnad från Lajkat – inte ett eget bolag. Det är inte heller en egen sajt, utan en undersektion av Expressen. Men de båda sajterna har delat syfte och innehåll i den mening att de ska sprida virala nyheter som engagerar publiken.
För den här typen av spridning har Facebook länge varit huvudkanalen, men när vi granskar mängden interaktioner för olika medier ser vi att Omtalats engagemang har rasat det senaste året.
Omtalat hade under perioden 1 januari – 25 februari 2017 totalt 345 701 interaktioner. Det är en sammanställning av alla kommentarer, delningar och reaktioner på innehållet som publicerats på Omtalats Facebooksida under perioden.
När vi jämför det med samma period i år så kan vi konstatera att engagemanget minskat med 88,7 procent. Enligt Facebooks eget analysverktyg Crowdtangle hade Omtalat endast 39.089 interaktioner under denna period.
"Det beror på att vi dag inte lägger lika mycket kraft på Omtalat som för ett år sedan. Omtalat är en undersektion på Expressen där vi publicerar delar av, men långt ifrån all, den journalistik som vår sociala medier-redaktion gör. Detta gör att vi heller inte jobbar lika aktivt med Omtalas Facebooksida", säger Johanna Odlander, editionschef för sociala medier på Expressen.
Går det att driva den här typen av viralsajter i dag?
"För oss har Omtalat varit viktig för vår utveckling eftersom vi utvecklats och lärt oss nya arbetssätt, både när det gäller att hitta bra storys och sedan föra ut dem till nya målgrupper på nya plattformar", säger Johanna Odlander.
"Vi har i dag för avsikt att fortsätta med Omtalat. Samtidigt fyller inte virajsajterna samma funktion som när Lajkat och Omtalat startade eftersom det specifika arbetssättet nu är integrerat i hur många mediehus jobbar med social distribution av sin journalistik."
Nästan alla undersökta medier har minskat i engagemang, men Omtalat står för det största tappet räknat i procent.
Du hittar Breakits lista på hur olika mediers engagemang på Facebook har förändrats under olika perioder här.