Transfer Galaxy är bolaget som vill digitalisera sättet världens alla migranter skickar pengar till sina släktingar i hemlandet. Tanken är att utmana giganter som Western Union och låta användare skicka pengar via mobilen istället för att växla pengar och skicka hem. Lite som ett Swish för utlandsbetalningar.
Då kapar man dessutom transaktionsavgiften med över hälften, enligt bolagets grundare Yosef Mohamed.
Transfer Galaxy ses idag som ett av de hetaste fintechbolagen i Sverige, och nu står det klart att bolaget får in 30 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kommer från riskkapitalbolagen Alfvén & Didrikson och Backing minds.
“Det känns otroligt kul. Nu kan vi sikta in oss på att växa utomlands. Vi har väldigt bra momentum i Tyskland och Storbritannien”, säger Yosef Mohamed, medgrundare och vd på Transfer Galaxy.
”Vi vill bli ett globalt bolag och Vivallas största arbetsgivare."
När Transfer Galaxy startades och började pitcha sin idé för två år sedan var det nästan inga finansiärer som trodde på deras idé. Yosef Mohamed och hans medgrundare pitchade för över 100 investerare utan att få napp.
2016 lyckades man tillslut få med sig det då nystartade riskkapitalbolaget Backing minds, som drivs av Susanne Najafi och Sara Wimmercranz.
Sedan dess har över 200 miljoner kronor bytt händer över landsgränser genom bolagets app och man har användare i 25 europeiska länder.
“Det här är en sådan otrolig revansch. Det visar potentialen i de förbisedda målgrupperna som de vanliga VC-bolagen (riskkapitalbolagen reds. anm.) inte tittar på”, säger Susanne Najafi, partner på Backing minds.
Tillväxten i transaktionerna är dessutom stark. Att nå de första 100 miljonerna tog ett drygt år. De nästa 100 miljoner kronorna tog bara fem månader.
Hur stora bolagets intäkter var förra året är oklart men eftersom de endast tar en mindre transaktionsavgift per överföring så det lär fortfarande vara en bit kvar till de riktigt stora summorna.
Det nya kapitalet ska nu framför allt användas till att anställa fler personer och marknadsföra tjänsten utanför Sverige. Det handlar dels om onlinemarknadsföring men också fysiska möten med potentiella användare.
“Vi kommer ha många olika ambassadörer och nå många olika communities (samhällen och sociala grupper, reds. anm.). Det kan vara saker som att var med på olika evenemang eller årsstämmor i ideella föreningar”, säger Yosef Mohamed.
Företaget grundades av Yosef Mohamed, Khalid Qassim och Ali Mohamed.
Så här såg det ut när vår reporter Erik Wisterberg besökte Yosef Mohamed i Vivalla förra året.