Sök ikon

Arbetsförmedlingen tar hjälp av influencers för att hotta upp sitt rykte

Artikel bild
Sabina Decirée är en av de som kanske ska hjälpa Arbetsförmedlingen att pytsa på sitt rykte

Arbetsförmedlingen planerar ett samarbete med influencers för att hotta upp sitt rykte. Lucas Simonsson och Sabina Decirée är två namn som diskuterats.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Arbetsförmedlingen har under de senaste åren kämpat med lågt förtroende. Men kanske kan unga stjärnor som är populära i sociala medier ändra på det. I början av februari lades en beställning till  myndighetens upphandlingsavdelning om att köpa en marknadsföringskampanj med influencers, via nätverket United Screens för 250.000 kronor, skriver Dagens industri.

Ett av namnen på influencers som har diskuterats ska vara Lucas Simonsson som bland annat är känd för att ironisera över den norska serien Skam och som marknadsfört hamburgerkedjan Max och Coca Cola. Ett annat är Sabina Decirée som lägger upp klipp från sin vardag och har över 125.000 prenumeranter på sin Youtubekanal. Hon har bland annat arbetat med Systembolagsanknutna IQ.

Arbetsförmedlingens enhetschef Anders Gawell bekräftar planerna för Dagens industri men säger att de är preliminära och är en del av myndighetens ungdomssatsning.

”Kampanjen handlar om vilka möjligheter de har efter skolan, hur man gör när man letar jobb. Eller hur framtidsutsikterna ser ut i olika yrken om man vill plugga vidare och hur Arbetsförmedlingen och andra kan hjälpa till”, säger han till Dagens industri.

United Screens bekräftar för Breakit att de har kontaktats av Arbetsförmedlingen och att Lucas Simonsson och Sabina Decirée är två namn som har diskuterats.

"Denna kampanj är fortfarande i upphandlingsläge, och att Lucas och Sabina är två förslag i ett kampanjförslag från United Screens", skriver Jessica Westin som är pressansvarig för nätverket i ett mejl till Breakit. 

Läs mer