Sök ikon

Isabella Löwengrips guide: Så gör du karriär på Instagram

Artikel bild

Entreprenören och influencern Isabella Löwengrip delar med sig av sina tankar och tips.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Den här texten publicerades ursprungligen på Isabella Löwengrips blogg. Men eftersom vi tyckte den var så intressant – och Isabella Löwengrip godkände – så återpublicerar vi den här. Missa inte henne på vårt event Beauty & Fashion Tech.

 

Att spåna kring instagrams framtid är spännande, framför allt när det har blivit en viktig kanal i mångas business. För min del som har bloggat i snart 13 år ser jag dock ett mönster som håller på att upprepa sig. För över tio år sedan hade var tredje tjej i Sverige en blogg. Jag minns det som igår, alla hade en blogg. Många siktade på att bli stora och man slängde sig med begreppet ”bloggare” på samma sätt som influencer idag. Det var något otroligt provocerande med att vara en bloggare, folk trodde att man mest fotade sin mat precis som att många idag tror att vara en influencer handlar om att ta selfies. Vikten av att äga sin egen plattform, bygga varumärke och kunna kommunicera var inget folk riktigt greppade värdet av.

Idag ser vi hur fler och fler bolag bygger sin tillväxt tack vare kanalerna och hur social media är givet i mångas strategi. Dom där unga bloggtjejerna, likt mig själv, går inte riktigt att skicka läppglans till längre och hoppas på att få synas utan det skrivs sju siffriga kontrakt och vi bygger våra egna bolag.

Men vad hände egentligen med alla hundratusentals bloggar i Sverige? Eller den viktiga frågan är vad kommer att hända med alla personer som idag kämpar med att växa på Instagram? Blickar vi tillbaka så hände följande: Konkurrensen bland bloggarna blev skyhög. Varenda en slogs om ett utrymme att få bli störst eller i alla fall kunna leva på sin blogg. Efter några år av blogg-storhetstid som rådde i Sverige hände dock något. Det blev ett glapp mellan dom som såg sin blogg som ett bolag och de som hobby-bloggade. Det blev tillslut omöjligt för 99% att uppdatera i samma takt år efter år samtidigt som man skulle hitta partners och få till den kommersiella biten. De som inte förstod att man var tvungen att knyta sig till ett nätverk alternativ anställa en person orkade tillslut inte hänga med. De få bloggjättar som blev kvar blev därför ännu större i brist på konkurrens och de mindre bloggarna började försvinna. Vem vill skriva när chansen att bli stor och synlig inte finns kvar?

Dock fanns det några ”mindre” bloggar som kunde leva kvar under denna period och som fortfarande existerar och tjänar mycket pengar efter 10 år. Anledningen? De var nischade alternativt hade byggt upp ett starkt personligt varumärke under tiden. Ta Egoina, Trendenser, Michaela Forni som exempel. De kommer kunna leva i tio år till, om de vill för att de är tydliga vad man får läsa eller så har man fått lära känna dom under åren.

Tillbaka till Instagram. Vi kommer att se samma mönster upprepa sig. Många av dessa hundratusentals konton som kämpar med att växa och kunna tjäna pengar kommer att bli besvikna. Om man idag inte väljer att rätta sig i ledet med hur algoritmen fungerar kommer du inte växa. Snart har tåget gått. Vi kommer se några konton bli enormt stora, få ännu mer inflytande, ta sig in i näringsliv och politik. Men vi kommer också att se hur många som ligger på runt 20.000 följare inte orkar hänga på i tempot och försvinna. Alltså jättarna blir större, majoriteten av de mellanstora kontona kommer inte orka kämpa på och tyvärr försvinna (troligtvis byta till annan plattform) och de nischade (oavsett storlek) kommer att överleva.

Vad är knepet för att bli långlivad på Instagram?

1. Se din instagram som ditt bolag. Det behöver finnas en strategi över hur den ska växa, det behöver planeras och analyseras. Under mina tonår testade jag mig fram  i bloggvärlden för att se vad som gick hem. Det fanns en bloggplan för varje vecka och allt analyserades.

2. Streta inte emot algoritmen utan lär känna den och nyttja den. Om du gnäller över att bara proffsbilder går hem har du inte förstått kanalen. Flödet är inspiration, i storyn kan du vara privat.

3. Var seg och uthållig.

4. Paketera dig själv och var redo för framtida flytt av kanal. Med det innebär att dina följare måste veta var dom får hos dig, varför ska de hänga med när du byter plattform, vad är din USP?

5. Ha ett tydligt konto/flöde. Om jag skulle ge ett tips som gäller i alla sociala medier 2018 är det att allt som är otydligt kommer att få det tufft och så småningom försvinna.

Läs mer