Sök ikon

Efter Facebooks förändringar – Kit tappar hälften av publiken

Artikel bild
Foto: Press / Skärmdump Kit.se

Facebook skruvade om algoritmen. Nu har Kit har stora problem att nå ut, kan Breakit avslöja.
"Vi planerar en kanalbreddning", säger medgrundaren Robert Brännström.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kit är ett av Bonniers stora framtidsprojekt i den digitala medievärlden. Mediehuset investerade 50 miljoner kronor i bolaget, grundat av Peder Bonnier, Fredrik Strömberg och Robert Brännström.

Hela idén är att överge tanken om att driva publiken till en egen sajt, app eller egen plattform. Istället ska innehållet nå publiken där de redan finns, alltså i sociala medier.

Huvudkanalen är Facebook – och där skakar det rejält just nu.

Facebook meddelade nyligen i en slags trestegsraket genomgripande förändringar av algoritmerna som styr vad du och jag ser i vårt nyhetsflöde. Material från publicister ska prioriteras ned.

Istället ska inlägg från ens vänner, och vissa lokala nyhetskällor, få mer utrymme.

Tidigare i veckan skrotade Schibsted sin viralsajt Lajkat. Igår meddelade amerikanska Vox Media – något av en förlaga till Kit – att man sparkar 50 medarbetare.

Nu rasar räckvidden för KIT

Även Kit har nu stora problem på Facebook, kan Breakit berätta. Det framgår när vi granskar siffror över engagemang (reaktioner, kommentarer och delningar) samt antalet videovisningar för KIT:s samtliga tre Facebooksidor.

Här är några av de mest intressanta datapunkterna:

# Hittills i år (1 januari - 21 februari) har KIT nått 79.904 reaktioner på Facebook. Samma period 2017 var siffran 194.723, alltså mer än dubbelt så hög.

# Antalet videovisningar har under samma jämförelseperiod rasat från 17,9 miljoner till 8 miljoner.

# Den genomsnittliga interaktionsgraden, ett mått som visar hur stor andel av en Facebooksidas följare som på något sätt reagerar på innehållet, har sjunkit från 0,43 procent till 0,18 procent.

Robert Brännström, chefredaktör och en av grundarna, bekräftar att Kits räckvidd i vart fall tillfälligt har gått ned kraftigt.

"Absolut, men jag är inte särskilt oroad. På kort sikt har vår räckvidd gått ned, men jag upplever inte att vi ännu är i ett stabilt läge än med de förändringar som sker på Facebook", säger han.

Bland annat väntar Robert Brännström på positiva effekter av att Facebook framgent ska motverka "engagement bait", av typen "tagga en kompis". Det har ännu inte slagit igenom i Sverige.

"På lång sikt upplever jag att allt som Facebook säger att de ska göra, som handlar om att öka kvaliteten i news feed, linjerar rätt väl med hur vi har lagt upp Kit", säger Robert Brännström.

Ska bredda till fler plattformar

Sedan starten den 16 april 2015 har Kit lyckats samla ihop nära 400.000 Facebook-följare på sina tre sidor. Det gör KIT till ett av de större svenska medieföretagen på plattformen.

De flesta av följarna finns på huvudsidan, där de bland annat serveras förklarande videos, smarta reportage och lättsammare filmer som "5 fakta som (kanske) får dig att sluta bita på naglarna".

Tittar man längre tillbaka på siffror för KIT:s huvudsida syns ett mönster. Under det första halvåret 2017 låg antalet reaktioner oftast mellan 100.000-150.000. Men under årets sista sex månader ligger siffran oftast omkring 60.000-80.000.

Rektioner korrelerar relativt väl med räckvidd på Facebook (ett mått som bara ägaren av en Facebooksida kan se). 

Februari ser ut att bli den sämsta månaden på mycket länge för Kit, siffrorna pekar mot omkring 30.000 interaktioner, och en interaktionsgrad på blott 0,1 procent, givet att nuvarande trend håller i sig.

För ett medieföretag som i stor utsträckning förlitar sig på Facebook för att nå sin publik är siffrorna minst sagt illavarslande.

Just nu håller KIT, delvis som en följd av fallet på Facebook, på med en "kanalbreddning". Konkret betyder det att lanseringar på fler sociala nätverk inom kort.

"Vi har pratat om det under hösten, och detta har blivit ytterligare ett skäl till att göra det. När Facebook förändras måste vi titta på hur vi kan nå ut på andra plattformar också", säger Robert Brännström.

Tror du att ni är mer drabbade än andra av minskad räckvidd på Facebook?

"Jag vågar inte spekulera i det. Men det är viktigt att påpeka att detta bara gäller vår redaktionella synlighet. Den kommersiella delen av vad vi gör påverkas inte alls eftersom vi inte säljer organisk räckvidd. Affärsmodellen är intakt".

2016 hade KIT intäkter på 8 miljoner kronor, och gjorde en förlust på 32 miljoner. Hur siffrorna för 2017 ser ut är ännu inte känt.

Intäkterna kommer från annonsörer som KIT ska hjälpa att nå ut, exempelvis på Facebook. Det finns även planer på att sälja KIT Story Engine, det maskininlärande publiceringsverktyg som KIT utvecklat, till andra parter. Enkelt uttryckt är det ett system som ska tala om för dig hur du bäst berättar en historia för att få maximalt genomslag.

Som en riktigt vass redaktör alltså, fast i digital form.

Fotnot: Alla siffror i artikeln är hämtade från Crowdtangle, ett analysverktyg som Facebook äger.

Läs mer