Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

H&M:s nya drag – ska locka med yoga

Artikel bild
H&M:S vd Karl Johan Persson vill locka tillbaka kunderna till butikerna. Foto: TT/Istockphoto

H&M-ledningen är fast besluten om att locka tillbaka kunderna till de fysiska butikerna. Ett av kedjans nya drag är att samarbeta med en yogastudio.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

H&M har som bekant en tuff tid bakom sig med fallande aktiekurs och hackade försäljning. Kärnan i kedjans problem handlar om vikande försäljning i de fysiska butikerna och det vill ledningen ändra på genom att göra butiksbesöket till en upplevelse.

En rad koncept testas just nu och Breakit besökte redan i höstas en av bolagets testbutiker på Östermalm i Stockholm. Där erbjuds kunderna ett mindre men mer noggrant utvalt utbud, möjlighet att dricka kaffe och digital service i form av speciella taggar på kläderna som gör att personalen hela tiden har koll på vilka storlekar som finns ute.

Nu testar butiken också samarbete med en yogastudio som har en egen hylla i butiken. Eftersom all inredning i butiken är flyttbar finns det också möjlighet att ha yogaklasser där.

“Det är något vi kan testa”, säger Anna Bergare, affärsutvecklare på H&M-koncernens utvecklingsenhet The Laboratory till Svenska Dagbladet.

På H&M:s kapitalmarknadsdag förra veckan berättade bolaget att man utvecklar en app som ska kunna användas för så kallad offline shopping. Den ska anpassas till den butik man handlar i och kunden ska snabbt kunna kolla vilka kläder och storlekar som finns i lager. Appen ska även ge förslag på kläder som skulle kunna passa kunden.

Satsningar på nya betallösningar är också på gång på sikt. 

“Nästa steg är att man kan betala och checka ut själv och steget därefter att man inför teknik där man bara går ut ur butiken utan att ta fram plånboken, likt så som Amazon Go testar. Men det ligger långt fram i tiden”, säger Daniel Claesson som är affärsutvecklingschef på H&M-varumärket till Svenska Dagbladet. 

Läs mer