Sök ikon

Slutgillat för Lajkat – viralsajten går i graven

Artikel bild
Foto: Istockphotos + Lajkats logo

Schibsted väljer att lägga ned sin viralsatsning Lajkat efter två år som eget bolag.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Lajkat gjorde för några år sedan succé på sociala medier med sina klickjagande rubriker, och sajten hade då runt 1 miljon unika besökare i veckan.

Nu väljer ägaren, mediejätten Schibsted, att lägga ner sajten. Anledningen är att viralsajten helt enkelt visat upp bristande resultat, vilket framgår av ett internmejl som Resumé har tagit del av.

“Tyvärr har vi inte lyckats generera tillräckligt med intäkter för att bolaget ska kunna drivas vidare”, säger Martin Frey, chef för Schibsted Growth i det internmejl som Resumé har tagit del av.

Nedläggningen av Lajkat berör sex personer enligt Resumé som också berättar att fackliga förhandlingar snart ska inledas.

Lajkat startades som en del av Aftonbladet, men blev för fyra år sedan ett eget bolag under mediejätten Schibsted.

Lajkat omsatte 2016 cirka 4,5 miljoner kronor med ett negativt rörelseresultat på 790.000 kronor.

Läs mer