Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Artikel bild
Bakgrundsfoto: Janerik Henriksson/TT

Schibsted förlorade kampen mot fastighetsmäklarna. Håller mediejätten på att förlora greppet om bilbranschen också?

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Bilsajten Wayke lanserades i höstas som ett initiativ från bilhandlarna. Planen är att ta upp kampen med branschledaren Blocket bil, som länge varit ohotad etta på den digitala marknaden för begagnade bilar. Bakom satsningen står Motorbranschens riksförbund och hela 362 olika bilhandlare.

Nu kan Breakit berätta att Wayke börjat locka över flera stora aktörer från branschettan. Nordens största bilkedja Bilia har beslutat sig för att droppa sina Volvo- och Renault-annonser på Blocket till förmån för Wayke. Även Upplands motor kommer från första mars att lägga upp alla sina bilar på den nya bilsajten.

I dagsläget har Wayke ungefär 43.000 bilannonser. Lite beroende på hur man räknar kan det utgöra så mycket som hälften av det totala antalet säljbara bilar ute hos handlarna, menar bolagets vd Martin Fransson.

“Vi tycker det är väldigt kul att se de här förflyttningarna. Nu har vi i stort sett alla Volvohandlare”, säger han.

För Blocket och systersajten Bytbil innebär Waykes intåg att man får en mindre del av bilhandlarnas annonskaka. Motordelen utgör den överlägset största delen av Blockets omsättning, enligt tidigare utlåtanden från bolagets presstalesperson.

2016 omsatte Blocket 912 miljoner kronor och gjorde en vinst på hela 337 miljoner kronor, inklusive utlämnat koncernbidrag. Det är med andra ord en riktig kassako för ägaren Schibsted.

Samtidigt har Blocket och Schibsted en potentiellt tuff väg framför sig. En källa med god insyn i bolaget berättar för Breakit att Schibsted har tre kärnområden för radannonser som man fokuserar på: Bostäder, jobb och motor.

I bostadssegmentet är man i Sverige klar tvåa efter Hemnet. 2016 försökte man lösa det problemet med att helt enkelt köpa konkurrenten – men Konkurrensverket satte stopp för affären.

Hemnet byggdes upp av mäklarbolagen själva och Mäklarförbundet. Det är en tydlig parallell till Wayke som ägs och byggs av bilhandlarna.

“Självklart är detta något man pratar om på Blocket. Det är ett hot”, säger källan till Breakit.

Schibsted har dock fortfarande en mycket stark position på bilmarknaden och ett unikt ekosystem. Genom framför allt Aftonbladet.se kan koncernen slunga stora mängder besökstrafik till sina andra sajter – exempelvis Blocket.

Wayke har under sina fem första månader lockat 1,5 miljon besökare. Blocket har jämförelsevis 5 miljoner besökare – varje vecka.

För att Wayke ska nå samma besökssiffror som Blocket krävs omfattande medel.

Har ni tillräckligt med pengar för att verkligen utmana Blocket?

“Ja, det har vi med hjälp av våra delägare, vilket är hela fordonsbranschen. Deras engagemang och marknadsföring av Wayke gör att det verkliga beloppet blir mycket högre än det exakta beloppet som finns just nu i bolaget”, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Hittills har bilhandlarna satsat över 100 miljoner kronor på Wayke. Det är mycket pengar, men i sammanhanget en förhållandevis blygsam summa. Bilia omsatte exempelvis på egen hand 27 miljarder kronor förra året. 

Enligt Anders Rydheimer, marknads- och kommunikationschef på Bilia, är Wayke bara en av flera bitar i bilhandlarnas stora försäljningspussel. Den största försäljningskanalen för Bilia är fortfarande bolaget egna sajter.

“Det är en fråga om var vi når vår målgrupp bäst. Det är precis som att vi ibland provar annonser i Metro och ibland i DN. Är det Facebook som funkar bäst eller är det Instagram? Det är ett krav på mig som marknadschef att titta på nya lösningar”, säger han.

Liknande gäller även för Upplands motor, som nu testar Wayke.

”Majoriteten av vår försäljning kommer från företagsmarknaden. Det är kundkontakter som kommer till bilhallarna och inte bara via annonser”, säger Catarina Göthberg, marknadschef på Upplands motor.

Blocket gick inte att nå för en kommentar innan publicering. Läs bolagets svar här.

Läs mer