Sök ikon

Fyndiqs vd Dinesh Nayar rasande på nya avgifterna på Kina-paketen

Artikel bild
Fyndiqs vd Dinesh Nayar.

Postnords nya avgifter på Kinapaket ställer till det för Fyndiqs nya satsning.
"Dagens nyhet från Postnord är ren och skär skrämselpropaganda", säger grundaren Dinesh Nayar.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

I dag kom Postnord till slut med beslutet som så många har väntat på. De kommer ta ut en administrationsavgift på 75 kronor på de så kallade Kina-paketen.  Åtgärden införs redan från 1 mars och väntas strypa försäljningen från populära shoppingappar som till exempel Wish och Ali Express. 

Med konkurrensen från de extrembilliga apparna bortblåst jublade de e-handlare vi pratade med i morse. Men det är ingen klang och jubelföreställning för alla berörda parter.

E-handelbolaget Fyndiqs vd Dinesh Nayar kallar Postnords nya avgifter för ren och skär skrämselpropaganda, och menar att det "andas tongångar som liknar det vi sett i det Trumpistiska USA.".

”Man kan nästan tro att Trump är president i Sverige”, ryter Dinesh Nayar.

Det höga tonläget från Nayar kanske förvånar – Fyndiq konkurrerar direkt med Wish och Ali Express – men i bakgrunden ligger också en ny satsning från Fyndiq. Bolaget har byggt upp en internationell handelsplats med butiker från Kina – en satsning som nu också drabbas av de höjda avgifterna.

”Vi tror inte att konsumenter kommer att sluta handla från Kina. Den handelsvägen är här för att stanna. Kunden ska såklart betala moms och lagstadgade avgifter men man måste hitta moderna sätt för att lösa detta”, säger Dinesh Nayar som menar att Postnords avgifter är alldeles för höga.

I dag utgörs bolagets största omsättning av den svenska handelsplatsen, men trots att den delen gynnas av förändringen är Fyndiq inte nöjda.

”Den internationella marknadsplatsen är viktig framåt där vi ser fina tillväxtmöjligheter”, säger Dinesh Nayar.

Nu är det Postnord som hanterar momsfrågorna på breven och håller i taktpinnen. Fyndiq har som målsättning att bli ett momsombud, och skulle då själva kunna kräva kunderna på momsen. Den skulle då kunna läggas direkt på priset som syns när du är inne i appen och kunden skulle inte behöva bry sig om att redovisa momsen på nåt annat sätt. 

Dialogen med Postnord och Tullverket om att bli momsombud har dock gått trögt, enligt Dinesh Nayar.

"Att Tullverket och Postnord inte vill samtala med svenska aktörer som oss utan istället straffa den enskilde konsumenten och bygga upp murar runt Sverige, är för oss ofattbart". 

Fyndiq är dock övertygade om att de förr eller senare blir ett momsombud.

”Hur lång tid det tar vet jag inte, om det är veckor eller månader. Men vi tror att det kommer att bli verklighet”.

Läs mer