Sök ikon

“Även techjättarna behöver omfattas av nätneutralitet”

Artikel bild
Foto: Kiichiro Sato/TT.

Franska telekommyndigheten ARCEP anser att Google, Amazon och Apple behöver sin egen version av nätneutralitet.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Den 14 december revs reglerna om lika villkor på internet upp. Då röstade  den amerikanska radio- och telestyrelsen, FCC, nej till nätneutraliteten. Hädanefter tillåts nätoperatörer prioritera enskilda sajter och företag.

Sedan dess har över 20 delstater i USA lämnat in en stämning för att stoppa ändringen.

ARCEP, som är den franska motsvarigheten till FCC, anser att fokus inte enbart bör ligga på operatörer och internetleverantörer. Även stora företag som Google, Apple och Amazon behöver sin egen version av nätneutralitet.

“Alla förutsätter att enheterna vi använder för att surfa inte har en inbyggd partiskhet. Men om du vill gå online så behöver du en platta, telefon eller dator, precis som du behöver ett telekomföretag”, säger ARCEPS:s ordförande Sébastien Soriano, till Techcrunch.

Den franska myndigheten publicerade nyss en 65 sidor lång rapport som handlar om prylarna vi använder dagligen och hur dessa förhindrar ett öppet internet. Apple Music är till exempel det självklara valet på din Apple Watch och Amazon Echo antar att du vill köpa en produkt från Amazon när du säger “Alexa, köpa mig en tandborste”. ARCEP skriver bland annat att alla förinstallerade appar bör kunna raderas. Det ska också finnas ett alternativ till App store och Play store.

I rapporten skriver ARCEP att man kan tänka sig alternativa sökmotorer som är sammankopplade till App store eller Play store via api:er.

“Vi tittar på progressiva webbappar. De är intressanta eftersom de kombinerar det bästa med webben och appar. Men än så länge är de en aning för outvecklade för att fungera som påtvingad standardlösning”, säger Sébastien Soriano.

Läs mer