Det var en självkritisk Karl-Johan Persson som talade från scenen på Cirkus i Stockholm under förmiddagen. I en vardagsrumsmiljö med soffa och fåtöljer, förmodligen från bolagets egna kollektion, lade H&M:s vd ut texten om hur det egentlgen går för bolaget.
"Kunderna kräver mer när det kommer till kvalitet design och pris."
"Vi har inte förbättrat oss snabbt nog utan är kvar på samma nivå som för några år sedan när det gäller mode, kvalitet och hållbarhet."
Vd:n pekade på att de måste utveckla de varumärken de har och särskilt fokusera på H&M-varumärket.
"Om vi tittar på de fysiska H&M-butikerna har vi inte nått målet."
Fokus utifrån har allra mest legat på e-handeln. Enligt bolagets siffror växer den på bra och utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Försäljningen är som starkast i Norden, Holland och Tyskland.
Men H&M verkar inte vara nöjda utan fortsätter att investera tungt i den digitala affären. Över 40 procent av klädjättens nyinvesteringar går till det digitala området.
"Vi ska jobba mer med innovation, både online, i butiker och i sociala medier" säger Karl-Johan Persson och berättar att man har satsningar på både avancerade dataanalyser och AI.
"Vi har en hubb av dataforskare som vi jobbar tillsammans med."
H&M-vd:n Karl-Johan Persson anser att bolaget är väl positionerat och är lönsamma i både butik och online men medger att bolaget gjorde vissa misstag under andra halvåret 2017.
“Men det är bra att vi vet om vad vi gjorde för fel och att vi vet hur vi ska förbättra oss”, sade han.
2017 sladdade den svenska klädjätten betänkligt – med svaga försäljningssiffror och rasismanklagelser.