Klarna är utan tvekan ett av Sveriges allra hetaste techbolag. Med den visionäre vd:n och medgrundaren Sebastian Siemiatkowski vid rodret har bolaget förändrat internetbetalningar i Sverige i grunden.
Men det stannar inte där. 2015 ansökte Klarna om tillstånd att gå från kreditmarknadsbolag till att bli en fullfjädrad bank. Samma år värderades bolaget till 19 miljarder kronor i en kapitalrunda. Tillståndet tilldelades slutligen i somras.
Nu är Klarna redo att ta sig an storbankerna på riktigt.
I höstas kunde Breakit berätta att Klarnas anställda hade fått börja experimentera med bolagets egna kreditkort och nu kan vi avslöja att den skarpa lanseringen blir redan i vår.
På ett internmöte med alla Klarnas anställda förra veckan berättade vd:n Sebastian Siemiatkowski om lanseringen.
“Det ser inte ut som ett vanligt kuvert från din bank, den saken är säker”, sade Sebastian Siemiatkowski under mötet.
Den som beställer ett kort kommer nämligen att få det levererat i ett rosa kuvert – med fluffigt foder på insidan. I paketet kommer dessutom tre olika kort för konsumenten att välja mellan.
Den 15 mars räknar Klarna också med att rulla ut sin nya konsumentapp i sex olika länder samtidigt, bland dem Sverige, Finland och Tyskland.
“Det är inte ‘Sverige först’ som gäller längre”, sade Sebastian Siemiatkowski på mötet.
När appen väl är lanserad lovar Klarnas vd att en rad nya funktioner och tjänster kommer släppas den 15:e varje månad fram till sommaren.
Förutom de hårda nyheterna om korten och appen la Siemiatkowski dessutom fram den nya inriktningen för Klarna på internmötet.
Klarna ska förändra fintech-branschen på tre sätt enligt vd:n:
1. Spara tid åt kunder
2. Spara pengar
3. Lägga till en mänsklig touch
Det sista är något som saknas i fintechbranschen enligt Siemiatkowski.
“Det finns massor med startups som gör bra saker inom fintech, men alla ser likadana ut. Det är alltid blått – och när man går in på deras sajter är det alltid någon som står och håller på med telefonen. Det saknas en mänsklig touch”, sade Klarna-chefen, till sina anställda.
Det personliga touchen märks tydligt bland annat i Klarnas rosa logga och grafiska identitet.
Med banktillståndet i hamn siktar Klarna nu in sig på spar- och lånmarknaden. I december i år hade de svenska hushållen samlade lån på 3.808 miljarder kronor så marknaden är enorm.
“Varje år betalar svenskarna 10.000 kronor i ren vinst till sin bank. Det är en enorm möjlighet för ‘disruption’ (omkullkastning reds. anm.). Om vi kan få de pengarna att gå tillbaka till konsumenterna har vi åstadkommit något väldigt coolt tillsammans”, sade Sebastian Siemiatkowski inför alla sina anställda.
Några konkreta spar- eller lånelösningar presenterades dock inte på mötet.
Klarna har avböjt att kommentera uppgifterna i artikeln.