Northvolt är Tesla-veteranen Peter Carlssons bolag som ska producera batterier till framtidens elektriska bilar. Om bara två år vill bolaget ha en stor batterifabrik i Skellefteå, och innan dess en testanläggning i Västerås.
Det är en storsatsning som på kort sikt väntas kräva runt 1 miljard kronor i riskkapital. På lång sikt väntas fabriken kosta hisnande 40 miljarder kronor.
Nu står det klart att Energimyndigheten ger bolaget ett stöd på 146 miljoner.
"Sveriges unika trygga, konkurrenskraftiga och gröna energisystem är en viktig faktor i etableringen av ny industri och skapa nya jobb," säger generaldirektören Erik Brandsma.
Nyligen gick Scania, som ägs av den tyska bilgiganten Volkswagen, in med närmare 100 miljoner kronor i batteribolaget. Sedan tidigare har såväl ABB som vindkraftstillverkaren Vestas ingått avtal med Northvolt.
"Upprättandet av pilotanläggningen i Västerås är inte bara ett viktigt steg på vägen mot etableringen Northvolts batterifabrik, det är också startskottet på etableringen av en europeisk försörjningskedja för batteritillverkning som kommer att möjliggöra övergången från fossila bränslen till förnybar energi", säger Northvolts vd Peter Carlsson.
Pengarna från Energimyndigheten kommer att betalas ut i etapper fram till 2023 och förutsätter att Northvolt når projektets delmål och får in finansiering från annat håll.