Efter att ha bytt affärsmodell flera gånger tror sig Wrapp nu ha hittat rätt.
Det svenska techbolaget, som vill ersätta alla kundkort och lojalitetsprogram i handeln med en enda app, lanserar nu en satsning som bolaget hoppas ska kunna rita om spelplanen på riktigt – automatisk återbäring på köp.
Tidigare har Wrapp-användare behövt ha koll på erbjudanden och själv registrerat dem för att få förmåner när de handlar i butiker. Men nu kommer pengarna tillbaka direkt på kontot även om du inte sett erbjudandet i appen.
”Vi har lärt oss hur det ska fungera fullt ut och nu sjösätter vi den färdiga lösningen. Det är en stor uppgradering", säger Wrapps vd Aage Reerslev.
Han pekar på att EU:s nya dataskyddsregler GDPR och det nya betaltjänstdirektivet PSD2 kommer att förändra mycket i kampen om data, och att tiden är förbi när kunderna delar data utan att få något för det.
”Det innebär att ingen längre har monopol på transaktionsdata, samt att konsumenten har makten att själv bestämma. Det är grunden för vår nya strategi”, säger Aage Reerslev.
Styrkan i lösningen ligger enligt vd:n i att Wrapp knyter ihop hela eko-systemet i handeln genom sin automatiska process.
"Ofta marknadsförs erbjudanden som man inte är intresserad av, och själva återbäringen sker via poängsystem eller andra komplicerade program".
Wrapps andra stora satsning är ”Wrapp for Business". Genom verktyget kan handlarna ta del av sin egen data och statistik över konsumentbeteenden samt individanpassa sina erbjudanden direkt mot kunden.
I dagläget är runt 275.000 användare samt 300 handlare registrerade och sex banker anslutna till Wrapp, bland annat Nordea, Länsförsäkringar och Danske bank.
Enligt Wrapps uppskattning bör en privatperson kunna få några hundralappar tillbaka varje månad om de använder en bank som är ansluten till tjänsten.
Affärsmodellen fungerar som så att handlaren betalar Wrapp 5 procent av varje nettoköp, varav en del går tillbaka till banken.
Aage Reerslev har tidigare uttalat sig om problemen med att charma storbanken Swedbank.
“Egentligen är vi förvånade att inte alla banker hänger på. Alla borde ju ha rätt till återbäring. Det är ju cash tillbaka utan någon ansträngning"
Under 2016 omsatte Wrapp 3,7 miljoner kronor och visade ett minusresultat på närmare 3,5 miljoner kronor. Några siffror för 2017 är inget Wrapp vill dela med sig av.
I november investerade Collector och Länsförsäkringar 30 miljoner kronor i bolaget.
Aage Reerslev poängterar att man ännu befinner sig i en tidig fast där målet är att växa nätverket med fler användare, handlare, banker och så småningom fler länder.
"Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer under året. Nu har vi kommit till en punkt där vi verkligen levererar nytta".